ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Κ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

1Η ΠΕΡΙΦ. Π.Ε. Ν. ΠΕΛΛΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ :  Αντώνης Ι. Παππού

 

ΔΗΜΟΤ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΡΙΖΑΡΙΟΥ

ΤΑΞΗ Ε΄

ΔΑΣΚΑΛΑ :  ΧΟΤΖΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

 

Σχέδιο Εργασίας : « Με τον Ελύτη στην Ελλάδα »

 

Φάση 1 :  Προβληματισμός – Επιλογή θέματος

 

 Η τάξη μας ασχολήθηκε με τον Οδυσσέα Ελύτη , έναν από τους σημαντικότερους ποιητές μας που έκανε , με το έργο του , γνωστή  την Ελλάδα σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Η απονομή του βραβείου Νόμπελ σ’ έναν Έλληνα ποιητή , τα γνωστά μουσικά ακούσματα από μελοποιημένα έργα του και οι συχνές αναφορές των σχολικών βιβλίων στον ποιητή , κέντρισαν το ενδιαφέρον των παιδιών .

 

Η επιλογή του θέματος .

 

Η επαφή των παιδιών με το έργο του ποιητή έγινε από το πρώτο κιόλας μάθημα της Γλώσσας . Στη συνέχεια οι αναφορές αποσπασμάτων ποιητικών συλλογών στο βιβλίο της Γεωγραφίας , η διδασκαλία μελοποιημένων ποιημάτων του στο μάθημα της Μουσικής , στάθηκαν η αφορμή για την επιλογή του θέματος και την πραγματοποίηση του Σχεδίου Εργασίας μας με τίτλο : « Με τον Ελύτη στην Ελλάδα».  

 

Φάση 2 :  Διαμόρφωση του Σχεδίου Εργασίας

 

Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας .

 

Η προσέγγιση του ποιητικού λόγου , η γνωριμία με το έργο του Νομπελίστα ποιητή και ακούσματα ποιοτικής μουσικής .

 

Διδακτικοί στόχοι

 

-         Να γνωρίσουν έναν άλλο τρόπο ποιητικής γραφής με στίχο ελεύθερο ανομοιοκατάληκτο , αισιόδοξο , που εκπέμπει φως , ήλιο , θάλασσα και αγάπη για την Ελλάδα .

-         Να γνωρίσουν την Ελλάδα και να την αντικρίσουν με διαφορετική ματιά μέσα από το έργο του ποιητή .

-         Να ακούσουν ποιοτική μουσική .

-         Να εξοικειωθούν με τον τρόπο γραφής του και να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους .

 

·        Συναισθηματικοί

-         Να αγαπήσουν την ποίηση και να γνωρίσουν τον πλούτο των συναισθημά

των που εκφράζονται μέσα από τους στίχους .

-         Να εκφράσουν τις δικές τους σκέψεις και συναισθήματα .

·        Ψυχοκινητικοί

-         Ενεργοποίηση των αισθήσεων με μουσική , δημιουργία φανταστικών εικόνων με κολλάζ , απαγγελία ποιημάτων .

·        Κοινωνικοί

-         Εργασία σε ομάδες

-         Ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τους μαθητές .

-         Ανάπτυξη της συνεργασίας και της δημιουργικής δράσης .

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας .

 

Ομαδοσυγκεντρωτική

 

Οι μαθητές της τάξης χωρίστηκαν σε ομάδες μικτής ικανότητας και εργάστηκαν συνεργατικά στη λήψη αποφάσεων για τη διαμόρφωση του Σχεδίου Εργασίας και την υλοποίηση των δραστηριοτήτων τους .

Ο ρόλος μου ήταν βοηθητικός , συντονιστικός και εμψυχωτικός .

 

Βιωματική

 

Τα παιδιά συγκέντρωσαν σχετικό υλικό ( λόγω της ιδιαιτερότητας του θέματος , ένα μέρος του υλικού δόθηκε από τη δασκάλα ) και βίωσαν έντονα συναισθήματα μελετώντας ποιήματα , ακούγοντας τραγούδια και δημιουργώντας τα δικά τους κολλάζ με εικόνες από την Ελλάδα .

 

Διαθεματική

 

Η  εξακτίνωση του θέματος του Σχεδίου Εργασίας σε επιμέρους μαθήματα του Α.Π. ήταν πιο περιορισμένη .

 

Χρονοδιάγραμμα

 

Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε το Δεκέμβριο του 2003 και ολοκληρώθηκε το Μάιο του 2004 .

 

Φάση 3 :  Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων .

 

Αποφασίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω ενέργειες και δράσεις :

 

Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος 

 

Οι διαθεματικές εξακτινώσεις και προεκτάσεις του θέματος κατά μάθημα του Α.Π. ήσαν οι παρακάτω :

Η Γλώσσα μου : Βαθύτερη προσέγγιση του ποιητικού λόγου ( μορφή , εικόνες , γλώσσα , απαγγελία κ.τ.λ. ) .

Τα Μαθηματικά μου : Επίλυση προβλημάτων με συμμιγείς αριθμούς ( χρόνος )

Ιστορία : Αναφορές του ποιητή στην ιστορία της Ελλάδας , την παράδοση και τον πολιτισμό .

Γεωγραφία : Συνδυασμός διδασκαλίας ενοτήτων με την ποίηση του Ελύτη (Αναφορές στο Αιγαίο , τα νησιά μας , στα βουνά και γενικά την Ελλάδα την οποία υμνεί σ’ όλο του το έργο )

Θρησκευτικά : Διδασκαλία της διδακτική ενότητας « Θεέ μου Πρωτομάστορα » .

Αισθητική Αγωγή : Ζωγραφική με θέματα εμπνευσμένα από την ποίηση , κατασκευή εικόνων με την τεχνική του κολλάζ , εκμάθηση μελοποιημένων ποιημάτων στο μάθημα της μουσικής .

 

Μέσα – υλικά

 

Εγκυκλοπαίδειες , βιβλία , εγχειρίδια του Δημοτικού Σχολείου , διαδίκτυο , κασέτες .

 

Φάση 4 : Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας – Αξιολόγηση .

 

Με την ολοκλήρωση της διερεύνησης του θέματος και της συστηματοποίησης των προϊόντων της έρευνας και της μελέτης , προγραμματίστηκα κι έγινε παρουσίασή του από τους μαθητές της τάξης στους άλλους μαθητές του σχολείου μας και τους γονείς σε εκδήλωση που έγινε στην αίθουσα τελετών του σχολείου μας . Παράλληλα στο χώρο της εκδήλωσης εκτέθηκαν έργα ζωγραφικής και κολλάζ των μαθητών και φωτογραφικό υλικό από τη ζωή του ποιητή και έργα κολλάζ του ίδιου .

Επιχειρήθηκε η αξιολόγηση της όλης δράσης με στόχο την επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων του Σχεδίου Εργασίας . Επισημάνθηκαν οι επιτυχίες αλλά και οι αποκλίσεις . Έγινε συζήτηση για την αναζήτηση των αιτίων των αποκλίσεων από τα επιδιωκόμενα προκειμένου μα εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για την αξιοποίησή τους σε μια επόμενη δράση .

 

Εκτίμηση του προγράμματος .

 

Οι μαθητές :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Από την παρουσίαση του Σχεδίου Εργασίας μας στην αίθουσα τελετών του Σχολείου.