Βιωματικά  Εργαστήρια  Διδασκαλίας – Φεβρουάριος 2007

 

     Στο πλαίσιο της εξέλιξης και περαιτέρω ανάπτυξης της επιστημονικής καθοδήγησης και ψυχοπαιδαγωγικής υποστήριξης των εκπαιδευτικών των περιφερειών ευθύνης μας κατά την τρέχουσα Σχολική Χρονιά, διοργανώσαμε βιωματικές ψυχοπαιδαγωγικές συσκέψεις – συναντήσεις με θέμα:

 

“Βιωματικά Εργαστήρια Διδασκαλίας: Ο Σχεδιασμός της ωριαίας διδασκαλίας  στο πλαίσιο της διδακτικής αξιοποίησης

των Νέων ΠΣ (ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ) και των Νέων Βιβλίων”.

 

     Σκοπός της επιμορφωτικής αυτής πρωτοβουλίας μας ήταν η αποτελεσματική και ποιοτική υλοποίηση των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ), καθώς και η διδακτική αξιοποίηση των Νέων Βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των περιφερειών ευθύνης μας, ενώ στόχος μας αποτέλεσε η άσκηση των εκπαιδευτικών μας:

·        Στην αξιοποίηση των ψυχοπαιδαγωγικών και διδακτικομεθοδολογικών αρχών και παραδοχών των Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ & ΑΠΣ) στον Προγραμματισμό – Σχεδιασμό, καθώς και στην Αρχιτεκτονική και Μεθόδευση της ωριαίας Διδασκαλίας.

·        Στη διαφοροποίηση της διδασκαλίας σύμφωνα με τις ψυχονοητικές δυνατότητες και τις λοιπές δεξιότητες (γνωστικές, διαδικαστικές, στρατηγικές, ψυχοκινητικές, συμμετοχικές) των μαθητών της συγκεκριμένης Σχολικής Τάξης.

·        Στη διατύπωση και εξειδίκευση – ανάλυση των διδακτικών σκοπών σε διδακτικούς στόχους.

·        Στην ανάκληση κι εξασφάλιση των προαπαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων της διδασκαλίας.

·        Στην επιλογή και χρήση των κατάλληλων Μεθόδων και Μορφών της διδασκαλίας, ανάλογων με το επίπεδο των μαθητών και τις ιδιαιτερότητες της νέας μάθησης.

·        Στην επιλογή, προσαρμογή και οργάνωση του διδακτικού υλικού της νέας μάθησης (προσέγγιση – επεξεργασία και γενίκευση – επισημοποίηση της νέας μάθησης, εφαρμογή – άσκηση και μεταφορά της νέας μάθησης) από το “Βιβλίο” και το “Τετράδιο του μαθητή”.

·        Στην εξασφάλιση, επιλογή και αξιοποίηση – χρήση των κατάλληλων και αναγκαίων Εποπτικών Μέσων Διδασκαλίας για την υποβοήθηση των μαθητών στην οικοδόμηση της νέας μάθησης.

·        Στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της ωριαίας διδασκαλίας με τον έλεγχο επίτευξης των επιδιωκόμενων διδακτικών σκοπών και στόχων από μαθητές και διδάσκοντα.

·        Στην εκτίμηση της ανάγκης ανάθεσης στους μαθητές “κατ’ οίκον” εργασιών και στην επιλογή και διαφοροποίησή τους. 

 

     Οι συναντήσεις μας αυτές είχαν καθαρά εργαστηριακή – βιωματική μορφή με την αξιοποίηση των αρετών και των πλεονεκτημάτων της αρχής της ομαδοσυνεργατικότητας. Η επιλογή αυτή επέβαλε την οργάνωση ολιγάριθμων επιμορφωτικών τμημάτων, ενώ παράλληλα ο υπηρεσιακός χρονικός περιορισμός μάς προσανατόλισε στη γεωγραφική χωροθέτησή τους όσο γίνεται μεταξύ όμορων Σχολικών Μονάδων. Αντίθετα, το αριθμητικό μέγεθος των δύο περιφερειών ευθύνης μας επιβάλλει τους δικούς του περιορισμούς και τις δικές του ανελαστικότητες.

     Οι λόγοι αυτοί μάς ώθησαν να επιλέξουμε και να σχεδιάσουμε την ακόλουθη μορφή οργάνωσης των επιμορφωτικών τμημάτων:

 

     Α.      Για την ομάδα των πολυθέσιων Σχολικών Μονάδων (από 4/θέσια και άνω)

     1.       Τμήματα κατά τάξη

     2.       Δύο ζώνες τμημάτων κατά τάξη

              α)      Σχολικών Μονάδων των Δήμων Βεγορίτιδας και Έδεσσας

              β)      Σχολικών Μονάδων των Δήμων Μενηίδας και Σκύδρας

 

     Β.           Για την ομάδα των ολιγοθέσιων Σχολικών Μονάδων (από 3/θέσια και κάτω)

     1.       Α΄ Τμήμα:   Των τάξεων Α΄, Γ΄ & Δ΄

     2.       Β΄ Τμήμα:   Των τάξεων Β΄, Ε΄ & Στ΄   

     Οι εκπ/κοί των 1/θεσίων Δ.Σ. είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν και να συμμετάσχουν σ’ ένα μόνο από τα παραπάνω δύο τμήματα.

     Οι συναντήσεις μας – τα Βιωματικά Εργαστήρια της Διδασκαλίας – πραγματοποιήθηκαν κατά το ακόλουθο πρόγραμμα:

 

 

 

Ημ/νία

 

Ώρα

Τόπος

Εκπ/κοί Δημοτ. Σχολείων

6–2–2007

12.00΄- 14.00΄

4ο Δ.Σ.

Έδεσσας

Α΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Βεγορίτιδας & Έδεσσας

7–2–2007

12.00΄- 14.00΄

1ο Δ.Σ.

Σκύδρας

Α΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Μενηίδας & Σκύδρας

8–2–2007

12.00΄- 14.00΄

4ο Δ.Σ.

Έδεσσας

Β΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Βεγορίτιδας & Έδεσσας

9–2–2007

12.00΄- 14.00΄

1ο Δ.Σ.

Σκύδρας

Β΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Μενηίδας & Σκύδρας

12–2–2007

12.00΄- 14.00΄

4ο Δ.Σ.

Έδεσσας

Γ΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Βεγορίτιδας & Έδεσσας

13–2–2007

12.00΄- 14.00΄

1ο Δ.Σ.

Σκύδρας

Γ΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Μενηίδας & Σκύδρας

14–2–2007

12.00΄- 14.00΄

5ο Δ.Σ.

Έδεσσας

Δ΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Βεγορίτιδας & Έδεσσας

15–2–2007

12.00΄- 14.00΄

2ο Δ.Σ.

Σκύδρας

Δ΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Μενηίδας & Σκύδρας

20–2–2007

12.00΄- 14.00΄

5ο Δ.Σ.

Έδεσσας

Ε΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Βεγορίτιδας & Έδεσσας

21–2–2007

12.00΄- 14.00΄

2ο Δ.Σ.

Σκύδρας

Ε΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Μενηίδας & Σκύδρας

22–2–2007

12.00΄- 14.00΄

5ο Δ.Σ.

Έδεσσας

Στ΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Βεγορίτιδας & Έδεσσας

23–2–2007

12.00΄- 14.00΄

2ο Δ.Σ.

Σκύδρας

Στ΄ τάξης πολυθεσίων

Δήμων Μενηίδας & Σκύδρας

27–2–2007

12.00΄- 14.00΄

Δ.Σ.

Πλατάνης

Τμήματος Α΄, Γ΄& Δ΄ τάξεων

Ολιγοθεσίων

και των δύο Περιφερειών

28–2–2007

12.00΄- 14.00΄

Δ.Σ.

Φλαμουριάς

Τμήματος Β΄, Ε΄& Στ΄ τάξεων

Ολιγοθεσίων

και των δύο Περιφερειών

 

     Οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί κάθε τμήματος παρακλήθηκαν σε κάθε συνάντηση – Βιωματικό Εργαστήρι να φέρουν μαζί τους:

1.      Το επιμορφωτικό υλικό που είχαμε εξασφαλίσει και αποστείλει στις Σχολικές Μονάδες.

2.      Την προσωπική γραφική τους ύλη.

3.      Τα “Βιβλία” και “Τετράδια του Μαθητή”:

Α.     Ομάδα πολυθέσιων Σχολείων:

1)     Των Α΄, Γ΄, Ε΄ & Στ΄ τάξεων της Γλώσσας και των Μαθηματικών

2)     Των Β΄ &  Δ΄ τάξεων των Μαθηματικών και της Μ.τ.Π.

Β.     Ομάδα ολιγοθέσιων Σχολείων:

1)     Του τμήματος των Α΄, Γ΄ & Δ΄ τάξεων της Γλώσσας των Α΄ & Γ΄ τάξεων           και των Μαθηματικών των  Α΄, Γ΄ & Δ΄ τάξεων.

2)     Του τμήματος των Β΄, Ε΄ & Στ΄ τάξεων της Γλώσσας των Ε΄ & Στ΄                     τάξεων   και των Μαθηματικών των  Β΄, Ε΄ & Στ΄ τάξεων.

4.      Τα αντίστοιχα “Βιβλία για το Δάσκαλο”.

5.      Τον τόμο των αντίστοιχων ΑΠΣ των παραπάνω γνωστικών αντικειμένων ή Φωτοτυπίες των αντίστοιχων σελίδων που καλύπτουν την τρέχουσα διδακτική περίοδο.