ΠEPIΦEPElAΚH Δ/ΝΣΗ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

1 ΠΕΡΙΦ. ΔΕ Ν. ΠΕΛΛΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΑΠΠΟΥ

1o  ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΔΕΣΣΑΣ

ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΚΑΤΙΡΤΖΟΓΛΟΥ ΙΩΣΗΦ

 

ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΔΙΑΤΡΟΦΗ»

 

ΦΑΣΗ 1 ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ-ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

 

Λόγω του ότι η ευέλικτη ζώνη εφαρμοζόταν για πρώτη φορά στο σχολείο το θέμα μας συναποφασίστηκε τόσο από το δάσκαλο όσο και από τους ίδιους τους μαθητές

Έγινε μια αρχική συζήτηση πάνω στη διατροφή ,διατυπώθηκαν ιδέες και έγινε ακριβής προσδιορισμός του θέματος .Καθορίστηκαν, δηλαδή, τα όρια μέσα στα οποία θα μπορούσαμε να κινηθούμε.

Κατόπιν συγκεντρώθηκαν φωτογραφίες από εικονογραφημένα περιοδικά που αναφέρονται σε θέματα διατροφής και υγείας .Έτσι έγινε η ευαισθητοποίηση και η διέγερση της προσοχής των μαθητών.

 

Φάση 2 Διαμόρφωση σχεδίου εργασίας

 

Σκοπός του σχεδίου εργασίας

Σκοπός ήταν να βοηθήσει τους μαθητές να κάνουν τις σωστές διατροφικές επιλογές και να ανακαλύπτουν τις θετικές συνέπειες των υγιεινών διατροφικών επιλογών.

Διδακτικοί στόχοι

1) Να γνωρίσουν ότι υπάρχει μεγάλη ποικιλία τροφών από τις οποίες μπορούν να κάνουν τις καλύτερες επιλογές .Σωστές επιλογές γίνονται όταν υπάρχει σωστή ενημέρωση

2) Να γνωρίζουν ότι οι τροφές είναι απαραίτητες για τη σωματική ανάπτυξη και υγεία. 3)Να αντιληφθούν τη διατήρηση μιας ισορροπημένης υγιεινής δίαιτας

 

Μέθοδοι υλοποίησης του σχεδίου εργασίας

Ομαδοκεντρική

Χωρισμός των παιδιών σε 3 ομάδες των 4 ατόμων .Χρησιμοποιούμε ανάλογη διάταξη θρανίων ώστε να εξασφαλισθεί η δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας.

Αναθέτουμε ρόλους στο μέλος της κάθε ομάδας (εισηγητής, γραμματέας, υπεύθυνος εργασίας)

Βιωματικά

Τα παιδιά συνεργάζονται ,συζητούν πριν αποφασίσουν, ενθαρρύνονται, αλληλοβοηθιούνται, αντιπαρατίθενται ,σέβονται την άποψη του άλλου και έχουν ενεργητική συμμετοχή και δράση

Διαθεματικά

Προσέγγιση του θέματος όπου συνυπάρχουν και συσχετίζονται όλα τα αντικείμενα όπως γλώσσα γεωγραφία, ιστορία ,θρησκευτικά και τεχνικά

 


Χρονοδιάγραμμα

Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε το Σεπτέμβρη του 2003 και ολοκληρώθηκε στα τέλη Μαρτίου 2004

 

Φάση 3    Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

 

-Συγκέντρωσαν φωτογραφικό υλικό από βιβλία ,περιοδικά και εγκυκλοπαίδειες σχετικά με τη διατροφή

-Ερεύνησαν τα βιβλία της Ε’ Δ’ Γ τάξης της γεωγραφίας ,της γλώσσας, των θρησκευτικών, της κοινωνικής και πολιτικής αγωγής και της φυσικής.

-Ερεύνησαν το πολυθεματικό βιβλίο «Βλέπω το σημερινό κόσμο»και το βιβλίο με τις «Δημιουργικές -διαθεματικές δραστηρώτητες> >του ΥΠ.Ε.Π..Θ.

-Ζωγράφισαν θέματα επνευσμένα από τις επιμέρους ενότητες του θέματός μας -Γράψαμε ένα θεατρικό σχετικά με τη διατροφή.

-Πήραμε διάφορα προϊόντα και ερευνήσαμε τα συστατικά τους ,προσέχοντας το γράμμα «Ε».

-Επισκεφθήκαμε τους Μύλους της Έδεσσας όπου είδαμε το πώς φτιάχνονταν το αλεύρι.

-Πήραμε συνεντεύξεις από παλαιούς Εδεσσαίους σχετικά με τη διατροφή στην κατοχή.

-Δημιούργησαν κολάζ με τις εικόνες που μαζέψαμε από τα περιοδικά

 

Διαθεματική εξακτίνωση θέματος

Γλώσσα - Αφόρμηση της εργασίας μας, αινίγματα, γνωμικά και στίχοι, ερωτηματολόγιο. αποτελέσματα του ερωτηματολογίου, συνταγές διατροφής παραδοσιακές.

 

Θρησκευτικά- Νηστεία- Σαρακοστή, Διατροφικές συνήθειες κατά θρήσκευμα (Χριστιανισμός, Ιουδαϊσμός, Μουσουλμανισμός).

 

Ιστορία-Διατροφή στα αρχαία χρόνια ,Διατροφή στο Βυζάντιο ,Διατροφή στα χρόνια της κατοχής.

 

Γεωγραφία-Μεσογειακή διατροφή ,Διατροφικά προϊόντα που παράγει κάθε ήπειρος.

 

Τεχνικά-Θεατρικό ,Ζωγραφιές, κολάζ.

 

Φυσικά-Νεοφανή προϊόντα,η αρρώστια των τρελών αγελάδων ,συντηρητικά τροφίμων.

 

Φάση 4   Περάτωση του σχεδίου εργασίας -Αξιολόγηση

 

Με την ολοκλήρωση της διερεύνησης του θέματος έγινε αξιοποίηση και διάχυση των αποτελεσμάτων της εργασίας μας

 


Συγκεκριμένα έγινε δημοσίευση της εργασίας μας και ο κάθε μαθητής πήρε από ένα αντίτυπο. Παράλληλα προγραμματίστηκε και παρουσίαση της εργασίας στους μαθητές των υπολοίπων τάξεων και στους γονείς.