Το δημοσιευμένο συγγραφικό έργο

του Σχολ. Συμβούλου

Αντώνη  Ι.  Παππού

 

 

“Εφαρμοσμένη Επιστημονική – Παιδαγωγική Καθοδήγηση

Εκπαιδευτικών Δημοτικής Εκπαίδευσης”

 

 

 

 

 

Ταυτότητα βιβλίου

 

Τίτλος βιβλίου:

“Εφαρμοσμένη Επιστημονική – Παιδαγωγική Καθοδήγηση Εκπαιδευτικών Δημοτικής Εκπαίδευσης”

 

Τόπος έκδοσης:             Έδεσσα

Χρονολογία έκδοσης:   2006

 

Λοιπά στοιχεία έκδοσης

 

ISBN:                            960-91875-6-0

Σχήμα έκδοσης:            24,5 Χ 17

Σελίδες:                         1.079

Μέγεθος στοιχείων:      12

Διάστιχο:                       Μονό

Τόμοι:                            Πέντε (-5-)

Τόμος         1ος               209    σελίδες

Τόμος         2ος               218    σελίδες

Τόμος         3ος               297    σελίδες

Τόμος         4ος               172    σελίδες

Τόμος         5ος               183    σελίδες

 

      Σύντομη παρουσίαση του έργου

 

     Με την παρούσα εργασία του ο συγγραφέας επιδιώκει αφ’ ενός μεν τη μελέτη του έργου της “Επιστημονικής – Παιδαγωγικής Καθοδήγησης των Εκπαιδευτικών”, σύμφωνα με την κείμενη σχετική νομοθεσία, κι αφ’ ετέρου την κατάθεση πρότασης για την αξιοποίηση και ανάπτυξή του στην καθημερινή πρακτική από τα ειδικά γι’ αυτό θεσμισμένα όργανα της πολιτείας, τους Σχολικούς Συμβούλους.

     Το έργο της επιστημονικής – παιδαγωγικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών, ήτοι το έργο και η αποστολή του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, κρίνεται ιδιαίτερα χρήσιμο και κρίσιμο, καθότι πάνω σ’ αυτό εδράζεται τόσο η ποιοτική διάσταση της σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής της χώρας μας, όσο και η αποτελεσματικότητά της στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική, από την οποία τελικά αυτή κρίνεται!

      Η σημασία της ποιοτικής διάστασης της εκπαιδευτικής πολιτικής συσχετίζεται άμεσα με τη δυνατότητα των Σχολικών Συμβούλων να γεφυρώνουν καθημερινά την Ψυχοπαιδαγωγική Θεωρία με την Ψυχοπαιδαγωγική και Διδακτικομεθοδολογική Πράξη, ώστε, υποστηρίζοντας κατάλληλα τους Εκπαιδευτικούς, να μετουσιώνεται τελικά η όλη διαδικασία στο αναμενόμενο και προσδοκώμενο εκπαιδευτικό έργο. Στην προοπτική αυτή απώτερος στόχος της αποστολής και του έργου των Σχολικών Συμβούλων αποτελεί η υποστήριξη των μαχόμενων εκπαιδευτικών στη σχολική τάξη, καθώς και η ευρύτερη υποστήριξη της σύγχρονης πυρηνικής οικογένειας στο δύσκολο έργο της καθημερινής αγωγής κι ανατροφής των παιδιών της.

      Στο πολυδιάστατο αυτό έργο του ο Σχολικός Σύμβουλος, μετά τον αγώνα και την αγωνία της πολυπόθητης επιλογής του, μένει “μόνος” του και σχεδόν αβοήθητος. Μέσα από το σύνολο της θεωρίας των Επιστημών της Αγωγής θεωρείται αυτονόητα ότι έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στην πολύπτυχη αποστολή του. Το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, και δικαιολογημένα, περιμένει και απαιτεί απ’ αυτόν να διαχειριστεί τα προβλήματα που σχετίζονται με την αγωγή, τη μάθηση, τη διδασκαλία, τις μαθησιακές δυσκολίες των μαθητών, τα εκάστοτε Προγράμματα Σπουδών, το εκάστοτε διδακτικό υλικό, τις σχέσεις εκπαιδευτικού – μαθητή, μαθητή – συμμαθητών, εκπαιδευτικού – γονέα, γονέα – παιδιού κ.π.άλ.

      Στο μέγιστο αυτό έργο του ο Σχολικός Σύμβουλος δεν έχει στη διάθεσή του εξειδικευμένες προτάσεις παραδειγματικού χαρακτήρα, τις οποίες να συμβουλευτεί και να δοκιμάσει στην πράξη. Αποτολμά, “ρισκάρει” με μεγάλη σχετική αβεβαιότητα ως προς το αποτέλεσμα, κρίνεται ή επικρίνεται καθημερινά απ’ όλους και πολλές φορές αναγκάζεται να εξηγεί και, γιατί όχι, να λογοδοτεί για τις θέσεις που υποστηρίζει.

      Σ’ αυτόν, λοιπόν, τον ιδιαίτερα λεπτό, ευαίσθητο και κρίσιμο τομέα του σύγχρονου εκπαιδευτικού μας συστήματος ο συγγραφέας αποπειράται να συμβάλει τόσο με τις Ψυχοπαιδαγωγικές και Οργανοδιοικητικές γνώσεις του, όσο και με την εμπειρία του από την οχτάχρονη σταδιοδρομία του ως Σχολικού Συμβούλου Δημοτικής Εκπαίδευσης. Η εργασία του αυτή συνιστά άμεση και καίρια συμβολή στο έργο και στο ρόλο του Σχολικού Συμβούλου κι έμμεση συμμετοχή στη μεγιστοποίηση υλοποίησης των στόχων κι επιδιώξεων της σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής της χώρας μας, μάλιστα στην εποχή που από το ΥΠΕΠΘ έχει αναληφθεί η ευρωπαϊκή υποχρέωση και δέσμευση για την προαγωγή και σύγκλιση του σύγχρονου εκπαιδευτικού μας συστήματος μ’ εκείνα των άλλων χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

      Η παρούσα εργασία, ιδιαίτερα, συνιστά μια αγωνία του συγγραφέα για νοηματοδότηση, διευκόλυνση και προσανατολισμό του Καθοδηγητικού Έργου του Σχολικού Συμβούλου, πράγμα που επιδιώκει να επιτύχει τόσο με την αναγκαία θεωρητική τεκμηρίωσή του, όσο και με την παράθεση δοκιμασμένων – εφαρμοσμένων καθοδηγητικών πρακτικών. Αυτό αποτολμά κι επιδιώκει να επιτύχει ο συγγραφέας με το πολυσέλιδο αυτό έργο του, το οποίο για να καταστήσει πρακτικά εύχρηστο στο μελετητή το επιμέρισε σε πέντε (-5-)  τόμους.

      Στο πρώτο μέρος του 1ου τόμου επιχειρείται η μελέτη των κείμενων διατάξεων σχετικά με το θεσμό και το έργο του Σχολικού Συμβούλου με την ανάλογη τεκμηρίωση (παραπομπές και σημειώσεις στο κάτω μέρος κάθε σελίδας – αξιοποιούνται 56 σχετικοί τίτλοι από την ελληνική και ξένη βιβλιογραφία), ενώ στο δεύτερο μέρος του τόμου, καθώς και στους υπόλοιπους τέσσερις, ο συγγραφέας οργανώνει τις προτάσεις και ιδέες του κατά τομέα και θέμα άσκησης του καθοδηγητικού έργου του Σχολ. Συμβούλου. Η αγωνία συμβολής του συγγραφέα στο χώρο της “Επιστημονικής – Παιδαγωγικής Καθοδήγησης των Εκπαιδευτικών” κυριαρχεί στο σύνολο του έργου, γι’ αυτό και οι καθοδηγητικές ιδέες και απόπειρες εφαρμογής τους από τη θέση ευθύνης του Σχολικού Συμβούλου κυριαρχούν ως παραδειγματικές – ενδεικτικές προτάσεις για δοκιμαστική εφαρμογή και πράξη. Το έργο στην πρώτη του έκδοση περιλαμβάνει τις Συμβουλευτικές – Καθοδηγητικές Πρακτικές του συγγραφέα που ανέπτυξε από το Σχολικό Έτος 1998–99 ως και το Σχολικό Έτος 2005-06.

      Πρόκειται για ένα υλικό άμεσα χρήσιμο στο Σχολικό Σύμβουλο, αλλά ιδιαίτερα κρίσιμο για την εκάστοτε ασκούμενη εκπαιδευτική πολιτική. Αποτελεί σημαντική και καθοριστική συμβολή σ’ έναν τομέα πολύ φτωχό σε ανάλογες θεωρήσεις και προτάσεις. Γι’ αυτό και το έργο του αυτό ο συγγραφέας το χαρακτηρίζει ως έργο ζωής, γιατί συνιστά έργο ευθύνης, κατάθεση συνείδησης και ψυχής.