Πλαίσιο κειμένου: ΤΑ  ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ  ΜΑΣ

 

   

 

Από την Τρίτη τάξη
του 5ου Δημοτικού Σχολείου 
Έδεσσας
και τη Δασκάλα τους 
Μαυράκη Βασιλεία
                                                                                                                                                                                                                 

 

 

Πλαίσιο κειμένου: ΝΟΕΜΒΡΗΣ
2003
ΕΔΕΣΣΑ

                                                                                                                  

 

 

ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

 

Το έναυσμα δόθηκε από το πρώτο μάθημα του Ανθολογίου για παιδιά Γ΄ Δημοτικού « Η κουκουβάγια και η πέρδικα». Οι μαθητές αποφάσισαν να γράψουν τα δικά τους παραμύθια.

 

ΣΤΟΧΟΙ

A        Η γλωσσική καλλιέργεια των μαθητών.

A        Παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου.

A        Ακρόαση.

A        Ανάπτυξη ομαδικότητας και συνεργασίας.

A        Καλλιέργεια έκφρασης συναισθημάτων με :

       χορό – τραγούδι – θέατρο – ζωγραφική.

A        Διαθεματικότητα

 

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

12 εβδομάδες

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Α΄ ΦΑΣΗ

Ομαδική εργασία

Πλαίσιο κειμένου: « Ο ΖΩΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ »
Ο ζωολογικός ο κήπος
έχει όμορφα ζωάκια
πίθηκους και λιονταράκια
ελέφαντες και αρκουδάκια.
 

 

1. Συγκρότηση ομάδων (ελεύθερη και καθοδηγημένη).

Τα παιδιά χωρίστηκαν ελεύθερα σε 4 ομάδες των 6 μαθητών. Ξεκινήσανε πρώτα από το όνομα της ομάδας. Τους πρότεινα να περιέχει ένα επίθετο και ένα ουσιαστικό, όποιο ήθελαν. Μετά από συσκέψεις που έγιναν χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα και αφού προτάθηκαν αρκετά ψήφισε η κάθε ομάδα το δικό της. Στη συνέχεια έψαξαν να βρουν φράσεις, σχετικές με το όνομα της ομάδας,  με ομοιοκαταληξία, τις επεξεργάστηκαν και δημιούργησαν ένα μικρό τετράστιχο. Έπειτα πρόσθεσαν ρυθμό και Πλαίσιο κειμένου: « Η ΤΡΕΛΗ ΟΜΑΔΑ »
Η τρελή ομάδα
Άπλωσε μπουγάδα
Ύστερα μπήκε μέσα
Και έβαλε μπρος τη πρέσα.
 
κίνηση σ’ αυτό που έγραψαν κάνοντας πρόβες.

 

 

 

 

 

Πλαίσιο κειμένου: « Η ΚΟΚΚΙΝΗ ΝΤΟΜΑΤΑ »
Η κόκκινη ντομάτα
κάνει για σαλάτα
μαζί με αγγουράκι
για το μεσημεράκι.
 
 
Πλαίσιο κειμένου: « Η ΖΩΗΡΗ ΠΑΡΕΑ »
Η ζωηρή παρέα
είναι πολύ ωραία
τρώει μήλα κάθε μέρα
και δεν ακούει κανένα.
 

 

 

 

 

 

 

 


2. Κατανομή ρόλων

    Μετά ασχολήθηκαν με το παραμύθι τους. Διάλεξαν ελεύθερα το θέμα τους, όρισαν έναν γραμματέα και έναν εκφωνητή και ξεκίνησαν.

3. Κατάθεση κειμένων – Αξιολόγηση – Εικονογράφηση

 Όλοι έλεγαν ένας έγραφε και στο τέλος ένας το διάβασε στην ομάδα του, διόρθωσαν κάποια λάθη και όταν τέλειωσαν το παρουσίασαν στις άλλες ομάδες. Κάθε ομάδα δημιούργησε από μία ομαδική ζωγραφιά σχετική με το παραμύθι της.

Το μικρό φαντασματάκι.

Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένα μικρό φαντασματάκι που ζούσε σε ένα πολύ φοβερό σπίτι.

Σ’ αυτό το σπίτι έμενε μια γιαγιά κι ένας παππούς.

Κάθε βράδυ , το φαντασματάκι έβαζε το κασετόφωνο και άκουγε συνέχεια το τραγούδι : « Ξέρω τι ζητάω ».

Η γιαγιά και ο παππούς που άκουγαν κάθε βράδυ το ίδιο τραγούδι και τρελαινόντουσαν, προσπαθούσαν να βρουν το κασετόφωνο για να το κλείσουν. Δεν μπορούσαν όμως , γιατί ήταν αόρατο.

Έτσι άρχισαν και αυτοί να χορεύουν και να τραγουδάνε και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα! (Το 1 από τα 4 ομαδικά παραμύθια)

 

 

 

4. Ηχογράφηση – Ακρόαση

Συνεχίσαμε με την μαγνητοφώνηση των παραμυθιών. Όλοι διάβασαν από ένα τμήμα του παραμυθιού τους και έπειτα άκουσαν τους εαυτούς τους.

Β΄ ΦΑΣΗ

ΔΙΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

1. Συνεργασία ομάδων

Επόμενη φάση το διομαδικό παραμύθι όπου όλες οι ομάδες μαζί συνεργάστηκαν και έγραψαν ένα παραμύθι. Εδώ μου ζήτησαν τη γνώμη μου για τον τίτλο. Τους έδωσα τη λέξη δάσος και τους είπα να σκεφτούν. Ακούστηκαν αρκετές προτάσεις, καταγράφηκαν στον πίνακα και με ψηφοφορία επιλέχθηκε ο τίτλος ‘’ Το μαγικό δάσος’’.

2. Κατανομή ρόλων

        Οι μαθητές αποφάσισαν να εναλλάσσονται οι γραμματείς και οι εκφωνητές κάθε ώρα και από άλλη ομάδα.

3. Κατάθεση γενικού κειμένου

Ακολούθησαν προβληματισμοί για την υπόθεση, τους ήρωες, τα ονόματά τους, τα ρούχα τους, τις προτιμήσεις τους, τα σπίτια τους, τους ρόλους τους. Καταλήγαμε στην πιο αρεστή άποψη και συνεχίζαμε.  Κάθε φορά που τέλειωνε ο χρόνος και μέναμε σε κάποιο κρίσιμο σημείο, περιμέναμε την επόμενη φορά τη συνέχεια με περισσότερο ενθουσιασμό. Σκεφτόντουσαν τι θα μπορούσε να γίνει και ερχόντουσαν με πολλές νέες ιδέες.

4. Αξιολόγηση – Εικονογράφηση

 Όταν ολοκληρώθηκε το διαβάσαμε μέσα στην τάξη και τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι έπρεπε να γίνει διόρθωση στον τίτλο του παραμυθιού έτσι ώστε να γίνει πιο αντιπροσωπευτικός. Προστέθηκε λοιπόν η φράση «ο Πρίγκιπας Ντοματουλίτσας» για να προκύψει ο τελικός τίτλος «Ο Πρίγκιπας Ντοματουλίτσας και το μαγικό δάσος».  Το αντιγράψαμε έκανα αντίγραφα για όλους και τους τα έδωσα να τα εικονογραφήσουν.

 

Εδώ συμφώνησαν τι θα ζωγραφίσουν σε κάθε σελίδα και στο εξώφυλλο.

Ο ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΝΤΟΜΑΤΟΥΛΙΤΣΑΣ

ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΔΑΣΟΣ

Στα πολύ παλιά τα χρόνια, υπήρχε ένα πυκνό, σκοτεινό και τρομαχτικό δάσος, στη χώρα της φαντασίας. Όποιος έμπαινε σ’ αυτό το δάσος μαγευότανε. Αν ήταν άνθρωπος, γινόταν άγριο θηρίο, αν ήταν ζώο, γινόταν κακός άνθρωπος. Έτσι το δάσος αυτό γέμισε άγρια θηρία και κακούς ανθρώπους.

Δίπλα στη χώρα της φαντασίας, υπήρχε η χώρα της καλοσύνης. Σ’ αυτή τη χώρα έμενε ένας καλόκαρδος πρίγκιπας που τον έλεγαν Ντοματουλίτσα. Τον έλεγαν έτσι γιατί ήταν παχουλός και κατακόκκινος και έτρωγε μόνο ντομάτες. Δηλαδή έτρωγε ντοματοσουβλάκι, ντοματοσαλάμι, ντοματόπιτα, ντομάτες τηγανητές και ντομάτες φρικασέ.

(1η από 10 σελίδες)

5. Δραματοποίηση

Δε θα το παίξουμε, με ρώτησαν μετά. Έτσι προέκυψε και η δραματοποίηση. Δημιουργήσαμε ένα θεατρικό δρώμενο με τίτλο «Αταξίες και Ντομάτες» που εμπνεύστηκαν οι μαθητές από το παραμύθι τους.

Να φωνάξουμε και τους γονείς μας να το δουν; Να και η παρουσίαση.

ΑΤΑΞΙΕΣ ΚΑΙ …ΝΤΟΜΑΤΕΣ.

ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν μια πριγκίπισσα που         

                      την έλεγαν Ανθούλα και ζούσε στη χώρα των

                       λουλουδιών. Είχε και μια πολύ καλή φίλη την                   

                      Κρινούλα. Ένα πρωί :

ΚΡΙΝΟΥΛΑ: Πριγκίπισσα, θέλεις να πάμε μια βόλτα; Είναι τόσο   

                     ωραία μέρα!

ΑΝΘΟΥΛΑ: Ναι! Γιατί όχι; Πού λες να πάμε; Στο λεμονοδάσος ή

                    στη  λίμνη με τα νούφαρα;

ΚΡΙΝΟΥΛΑ: Όχι, όχι! Θα πάμε κάπου αλλού. Σ’ ένα μέρος μαγικό!

ΑΝΘΟΥΛΑ: Μαγικό; Δεν πιστεύω να θέλεις να πάμε στο μαγικό  

                    δάσος; 

ΚΡΙΝΟΥΛΑ: Ναι, ναι! Εκεί θέλω να πάμε. Να δούμε γιατί το λένε  

                     έτσι. Κανένας δε μας λέει τίποτε. Όλο απαγορεύεται 

                     και απαγορεύεται μας λένε. Αλλά γιατί απαγορεύεται,

                     μπορείς να μου πεις;

ΑΝΘΟΥΛΑ: Για να το λένε, φαίνεται πως δεν πρέπει να πάμε.

ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Εκείνη την ώρα έρχεται και η αδελφή της Κρινούλας

                      η Γαριφαλιά.

ΓΑΡΙΦΑΛΙΑ: Πού; Πού θέλετε να πάτε; Να’ ρθω κι εγώ; Πάρτε με κι

                     εμένα!

ΚΡΙΝΟΥΛΑ: Καλά αν θέλεις έλα. Αλλά δε θα πεις σε κανένα

                     Τίποτα. Κατάλαβες;

ΑΝΘΟΥΛΑ: Άσε καλύτερα, να μην έρθει. Αν πάμε και πάθουμε

                    κάτι, τουλάχιστον να υπάρχει κάποιος να το πει στο

                    βασιλιά για να’ ρθει να μας σώσει.

ΚΡΙΝΟΥΛΑ: Τίποτε δε θα πάθουμε. Πάμε και θα δεις. Είμαι

                     σίγουρη ότι κάποιο μυστικό υπάρχει και δε μας το

                     λένε. Αλλά εμείς θα το μάθουμε. (1η από 4 σελίδες)

Γ΄ ΦΑΣΗ

Παρουσίαση -  Αξιολόγηση - Σχόλια

Σεπτέμβριο ξεκινήσαμε, τέλος Νοεμβρίου τελειώσαμε. Η παρουσίαση έγινε αρχές του Δεκέμβρη. Όλο αυτό το διάστημα στο μυαλό μας είχαμε τα παραμύθια μας. Λύσαμε προβλήματα με τους ήρωες, συγκεντρώσαμε πληροφορίες έπειτα από έρευνα, για βασιλιάδες, για παράξενα ζώα και τόπους. Τα κείμενα των παραμυθιών έγιναν αφορμή, μιας και η Γ΄ Δημοτικού το πρώτο τρίμηνο δεν είχε βιβλία αγγλικών, ώστε η εκπαιδευτικός της Αγγλικής γλώσσας να τα χρησιμοποιήσει στο μάθημά της εκμεταλλευόμενη το μεγάλο ενδιαφέρον των παιδιών. Συγκεντρώθηκε όλο το υλικό, έγινε βιβλίο, κάθε  παιδί πήρε από ένα και το διομαδικό παραμύθι με τη βοήθεια ενός χορηγού εκδόθηκε και μοιράστηκε σε όλους τους μαθητές του σχολείου μας. Αντίτυπα δόθηκαν και σε άλλες σχολικές μονάδες.