ΤΑΞΗ Β΄7o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΔΕΣΣΑΣ

 

 

 

ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

ΠΑΡΑΜΥΘΙΑΚΑΙ ...     ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ:  ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΦΩΤΗΣ

 

Σχολ. έτος 2003 - 04

Παραμύθια παραμύθια και…παραμύθια

 

Εισαγωγή.

 

Στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης και μετά από συζήτηση με τα παιδιά αποφασίσαμε να ασχοληθούμε φέτος με τα παραμύθια και ειδικά με τα λαϊκά παραμύθια όπως αναφέρει και το απόσπασμα της αριθμ.5/17-7-2003 πράξης του Τμήματος Πρωτ/θμιας Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

 

 

Στόχοι-Σκοποί του προγράμματος.

 

Ø     Να έρθουν σε επαφή τα παιδιά με τα παραμύθια και ειδικά με τα λαϊκά παραμύθια, πρώτα του τόπου μας και κατόπι άλλων περιοχών.

Ø     Να ασκηθούν στην ακρόαση και στην διήγηση.

Ø     Να κεντρίσουμε την φαντασία των παιδιών και να τα αφήσουμε να “ταξιδέψουν” σε τόπους μαγικούς και ονειρεμένους.

Ø     Να έρθουν σε επαφή με τον λαϊκό μας πολιτισμό μέσα από τα λαϊκά μας παραμύθια.

Ø     Να ασκηθούν τα παιδιά στην συνεργασία.

Ø     Να ασχοληθούν και να διαβάσουν τα παιδιά βιβλία.

Ø     Να ασκηθούν στην παραγωγή λόγου, προφορικού και γραπτού.

Ø     Να σχολιάζουν τις διάφορες ιδέες – παραμύθια, και γενικά ότι πέφτει στην αντίληψή τους.

Ø     Να μάθουν να κάνουν προτάσεις και παραγράφους.

Ø     Να φτιάχνουν δικές του ιστορίες.

 

 

 

 

 

 

 

Μέσα που χρησιμοποιήθηκαν.

 

Τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν πολλά και διάφορα όπως: Πίνακας, πολύ χαρτί του μέτρου, χαρτόνια πολύχρωμα, χαρτί φωτοτυπίας, μαρκαδόροι, ξυλομπογιές και κηρομπογιές, Ραδιοκασετόφωνο, CD, κασέτες CD βιντεοκασέτες με παραμύθια, τηλεόραση με βίντεο, βιβλία από την βιβλιοθήκη του σχολείου, αλλά και από τα σπίτια των παιδιών, Η/Υ με ΙΝΤΕΡΝΕΤ, εκδρομή για να παρακολουθήσουμε παράσταση παραμυθιού- όπερα με κουκλοθέατρο στο μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

 

Διδακτικές ενέργειες – Δραστηριότητες

 

Με αφορμή τα παραμύθια από το Aνθολόγιο στο μάθημα της Γλώσσας κεντρίσαμε το ενδιαφέρον των παιδιών να ασχοληθούν με το θέμα αυτό. Έγινε σχετική συζήτηση με τα παιδιά στην τάξη και προσπαθήσαμε να δώσουμε απαντήσει ς σε διάφορα ερωτήματα τύπου  “Τι είναι παραμύθι”, “Τι χαρακτηριστικά έχουν τα παραμύθια“, “Αν έχουν ακούσει παραμύθια και αν τους άρεσαν“ κ.τ.λ.

Επόμενο βήμα μας ήταν να κοινοποιήσουμε την πρόθεσή μας αυτή Στα παιδιά των άλλων τάξεων του σχολείου μας, στον Διευθυντή του σχολείου μας καθώς και στο Σύλλογο Γονέων και κηδεμόνων του σχολείου μας. Για το λόγο λοιπόν αυτό γράψαμε μια Ανακοίνωση την οποία βάλαμε στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μας και την κοινοποιήσαμε και στον Διευθυντή όπως και στο Σύλλογο Γονέων.

Παρακάτω θα περιγράψουμε αναλυτικά τα βήματα που κάναμε για να φτάσουμε στο τέλος της “περιπέτειάς μας“ αυτής.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κατασκευή του καπέλου του παραμυθά.

 

Επειδή τα παραμύθια παραπέμπουν σε έναν κόσμο φανταστικό μαγικό κι ονειρεμένο, έτσι λοιπόν τα παιδιά θέλησαν αυτός που θα λέει ή θα διαβάζει παραμύθια να φορά και κάτι το “μαγικό και ονειρεμένο“. Αποφάσισαν λοιπόν να φτιάξουν το παραμυθοκαπέλο. Την ιδέα για το παραμυθοκαπέλο την πήραμε από τον Τζ. Ροντάρι (Το φανταστικό διώνυμο).

 

 

Στόχοι-σκοποί

 

-         Τα παιδιά να έχουν μια πρώτη προσέγγιση στο θέμα από εικαστικής πλευράς και να το δουν σαν κάτι πέρα από τα μαθήματα.

-         Να ασκήσουμε την καλλιτεχνική έκφραση των παιδιών.

-         Να μάθουν να συνεργάζονται.

 

Υλικά

 

Τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε είναι: Χαρτόνια χρωματιστά, μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, κηρομπογιές, κόλλα, χαρτί φωτοτυπικού, ψαλίδι και συραπτικό.

 

Δραστηριότητες

 

 Αρχικά θα έπρεπε να σκεφτούμε το πώς θα ήταν το καπέλο του παραμυθά. Μετά από μακρύ διάλογο και πολλές ιδέες που έπεσαν στο τραπέζι Αποφασίσαμε τελικά για το σχήμα και για τη χρησιμότητα του καπέλου αυτού. Το καπέλο λοιπόν αυτό θα έπρεπε να είναι τριγωνικό και να έχει και μια τρύπα από πάνω για να μπαίνουν οι ιδέες. Στο καπέλο αυτό τα παιδιά κόλλησαν διάφορες ζωγραφιές που είχαν ζωγραφίσει προηγουμένως σε μικρά χαρτάκια. Αποφάσισαν ακόμη τα παιδία να κάνουν ακόμη ένα καπέλο για να φορούν ένα τα αγόρια και ένα τα κορίτσια όταν θα λένε τα παραμύθια. 

 

 

 

Παραμύθια παραμύθια και παραμύθια.

 

Στόχοι – σκοποί.

 

-         Τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τα παραμύθια.

-         Να διαβάσουν να ακούσουν και να δουν παραμύθια.

-         Να μπουν στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας και να έρθουν σε επαφή με το βιβλίο.

-         Να έρθουν σε επαφή με Η/Υ.

 

Υλικά.

 

Βιβλία, Η/Υ, Τηλεόραση με βίντεο, Ραδιοκασετόφωνο με CD.

 

Δραστηριότητες.

 

Αρχίσαμε να διαβάζουμε παραμύθια. Από τα κλασικά αρχικά και καταλήξαμε στα λαϊκά πρώτα της περιοχής μας και κατόπι άλλων περιοχών. Διαβάσαμε ακόμη και τους μύθους του Αισώπου.

Ακούσαμε παραμύθια από κασέτες και από CD. Είδαμε παραμύθια στην τηλεόραση. Ακόμη μπήκαμε και στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ βρήκαμε παραμύθια και αφού τα εκτυπώσαμε τα διαβάσαμε κι αυτά.

Επισκεφτήκαμε το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και παρακολουθήσαμε μια παράσταση κουκλοθέατρου-όπερας με θέμα κάποιο ιταλικό παραμύθι.

Κατά την διάρκεια του προγράμματος τα παιδιά, κάθε Παρασκευή δανειζόταν βιβλία από την βιβλιοθήκη του σχολείου μας και αφού τα διάβαζαν τα επέστρεφαν, για να δανειστούν πάλι κ.τ.λ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ασκήσεις παραγωγής λόγου προφορικού και γραπτού.

 

Στόχοι-Σκοποί

 

-         Να μπορέσουν τα παιδιά να διηγηθούν ιστορίες και παραμύθια που είτε άκουσαν είτε διάβασαν είτε είδαν.

-         Να συναρμολογήσουν λέξεις ώστε να βγει πρόταση.

-         Παίζοντας να γράψουν ιστορία.

-         Παίζοντας γράφουμε περίληψη μιας ιστορίας.

 

 

Υλικά

 

Καρτέλες με λέξεις, πίνακα και κιμωλία, φύλλα χαρτιού διαμορφωμένα έτσι που να διευκολύνονται στο γράψιμο.

 

Δραστηριότητες

 

Κάναμε πολλές. Αρκετές από αυτές τις πήραμε από το βιβλίο      <<Διδακτικές διαδικασίες παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου>>.     

Κατόπι μεγαλώναμε ην πρόταση όπως στο βιβλίο της Α «Ο Γκέκας». Μετά γράψαμε ιστοριούλες σε ειδικά διαμορφωμένες σελίδες, που το κάθε κομμάτι της απαντούσε και σε ένα ερώτημα. Αφού διαβάσαμε τις ιστορίες αυτές και τις σχολίασαν τα παιδιά, μετά κόψαμε από κάθε σελίδα το κάθε κομμάτι με την απάντηση του παιδιού και τα ανακατέψαμε δημιουργώντας έτσι άλλες ιστορίες αστείες πολλές φορές κι έτσι τα παιδιά διασκέδαζαν και ζητούσαν συνεχώς να γράψουμε κι άλλες ιστορίες.

Το ίδιο παιχνίδι ( σελίδα ) χρησιμοποίησα για να προσπαθήσουν τα παιδιά να βγάλουν περίληψη από διάφορα κείμενα μικρά τα οποία άλλες φορές τους τα έδινα εγώ και είχαν σχέση με παραμύθια και μύθους, και άλλες φορές ήταν δικά τους κείμενα, που τα έγραφαν είτε στο σκέφτομαι και γράφω είτε ομαδικά παραμύθια δικά τους.

 

 

 

Γράψιμο παραμυθιού από όλη την τάξη.

 

Στόχοι – σκοποί.

 

·        Να εκφραστούν τα παιδιά πρώτα προφορικά και ύστερα γραπτά.

·        Να μάθουν να σέβονται ο ένας τον άλλον.

·        Να συνεργαστούν μεταξύ τους.

·        Να γευτούν την χαρά της δημιουργίας.

·        Να επενδύσουν εικαστικά αυτό που θα γράψουν.

 

Υλικά

 

Τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε ήταν ο πίνακας και οι κιμωλίες, Τετράδια και μολύβια, κόλλες φωτοτυπίας και μαρκαδόροι, τέμπερες και χαρτί του μέτρου.

 

Δραστηριότητες

 

Δυσκολευτήκαμε αρκετά να βρούμε το θέμα της ιστορίας – παραμυθιού . Τελικά μετά από πολύ διάλογο και πολλές φορές μάλιστα έντονο, και με αφορμή ένα ατύχημα με ένα σκυλάκι έξω από το σχολείο μας βρέθηκε επιτέλους το θέμα μας . Θα γράφαμε μια ιστορία – παραμύθι για κάποιο σκύλο.

Παίρνοντας λοιπόν τη λέξη «σκύλος» και τη λέξη «ατύχημα» και αφού τις έγραψα στον πίνακα, αρχίσαμε να χτίζουμε γύρω τους την ιστορία. Βοηθήθηκαν τα παιδιά και από το μάθημα της Α τάξης για το Ξ με τον σκύλο της κυρίας Ξένης, καθώς επίσης και από τον «Γκέκα».Το γράψιμο της ιστορίας αυτής κράτησε αρκετό καιρό. Περίπου τρεις εβδομάδες για να έρθει στη μορφή τη σημερινή .Στον καιρό αυτό συνεχώς το διαβάζαμε και συμπληρώναμε και αφαιρούσαμε αναλόγως .

Αφού τελειώσαμε το γράψιμο έπρεπε να εικονογραφήσουμε την ιστορία μας αυτή. Άρχισαν λοιπόν τα παιδιά να ζωγραφίζουν εικόνες σχετικές με την ιστορία μας οι οποίες αποτέλεσαν και το υλικό της εικονογράφησης.

Το παραμύθι αυτό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και σαν υλικό κυκλοφοριακής αγωγής.

Γράψιμο παραμυθιού κατά ομάδες

 

Στόχοι-Σκοποί

 

·        Να συνεργαστούν τα παιδιά.

·        Να ασκηθούν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.

·        Να γευτούν τη χαρά της δημιουργίας.

·        Να γράψουν τα παιδιά έμμετρα κείμενα.

 

 

Υλικά

 

 

Τετράδια, μολύβια, μαρκαδόροι, κόλλες φωτοτυπικού.

 

 

Δραστηριότητες.

 

Αφού χωριστούν τα παιδιά σε ομάδες, κάθε ομάδα πάει στην γωνιά της κι εκεί αρχίζουν να συζητούν για το παραμύθι που θα γράψουν. Η δυσκολία βρίσκεται στο να βρουν το θέμα. Αν το βρουν η επόμενη διαδικασία είναι σχετικά εύκολη, γιατί έχουν κάνει τα παιδιά αρκετές ασκήσεις παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου, όπως επίσης έχουν διαβάσει, έχουν ακούσει και έχουν δει πάρα πολλά παραμύθια το προηγούμενο διάστημα.

Όταν τελειώσει το γράψιμο του παραμυθιού και ο έλεγχός του, τότε θα αρχίσει η εικονογράφησή του. Μόλις τελειώσει και αυτό, τα παιδιά σκαρώνουν κι από ένα τετράστιχο που θα είναι και το μουσικό σήμα της ομάδας τους. Στο σημείο αυτό να πούμε ότι την μελοποίηση του τετράστιχου της κάθε ομάδας την έκανε η μουσικός του σχολείου μας κυρία Γκουράνη Θεοδώρα.

Τα παραμύθια τελειωμένα παρουσιάστηκαν στα παιδιά των άλλων τάξεων του σχολείου μας.

 

 

 

 

Παρουσίαση Αξιολόγηση

 

Στόχοι – σκοποί

 

·        Να παρουσιάσουμε την δουλειά μας.

·        Άσκηση των παιδιών στο γράψιμο κειμένου στο Η/Υ.

·        Να αναγνωριστεί η δουλειά τους.

·        Συνεργασία και ομαδικό πνεύμα.

 

Υλικά

 

 Η/Υ, Πίνακες από φελιζόλ, πολύ θάρρος και δυνατή φωνή.

 

Δραστηριότητες

 

Σκεφτήκαμε με τα παιδιά να κάνουμε την παρουσίαση της δουλειάς μας λίγο πριν τις διακοπές του Πάσχα. Αφού ενημερώσαμε σχετικά τον διευθυντή του σχολείου μας, αρχίσαμε την δουλειά της παρουσίασης. Πρώτα θα έπρεπε να κάνουμε προσκλήσεις.

Τα παιδιά έφεραν από τα σπίτια τους ότι προσκλήσεις είχαν, συζητήσαμε μετά για το τι είναι πρόσκληση τι περιέχει μέσα και πότε τη χρησιμοποιούμε.

Κατόπι αρχίσαμε να λέμε πρώτα και να γράφουμε μετά στον πίνακα την δική μας πρόσκληση. Αφού τη επεξεργαστήκαμε και της δώσαμε την μορφή που θέλαμε , καθίσαμε να την γράψουμε στον υπολογιστή. Κάθε μαθητής έγραψε από 3-4 λέξεις. Μετά τις εκτυπώσαμε και τις μοιράσαμε στις τάξεις του σχολείου μας καθώς και στους γονείς των μαθητών της τάξης μας.

Η παρουσίαση έγινε στο σχολείο μας…..

Τα παραμύθια μας άρεσαν στα άλλα παιδιά του σχολείου μας. Από τους στόχους και τους σκοπούς που είχαμε θέσει στην αρχή του προγράμματος καθώς και οι επιμέρους στόχοι οι οποίοι τέθηκαν στην πορεία , μπορούμε να πούμε ότι επετεύχθησαν σε μεγάλο βαθμό και το σπουδαιότερο είναι ότι τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα χάρηκαν και το ευχαριστήθηκαν πολύ.