ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

1Η ΠΕΡΙΦ. Δ.Ε. Ν. ΠΕΛΛΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ: Αντώνης Ι. Παππού

 

1ο ΔΗΜΟΤ. ΣΧΟΛ. ΕΔΕΣΣΑΣ

ΤΑΞΗ: Γ`

ΔΑΣΚΑΛΑ: Κιόρτση Αμαλία

 

Σχέδιο εργασίας: «ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΤΟΥ   ΟΛΥΜΠΟΥ »

 

 

Φάση 1:  Προβληματισμός – Επιλογή θέματος

 

      Το θέμα της συγκεκριμένης εργασίας αποφασίστηκε μετά από συζήτηση  ανάμεσα στους μαθητές και τη δασκάλα της τάξης. Η ιδέα δόθηκε από τη δασκάλα, γιατί  θεωρήθηκε ότι είναι προσιτή και λίγο πολύ οικεία στο σύνολο των μαθητών. Η αποδοχή από τους μαθητές ήταν καθολική. Έτσι η προσέγγιση του θέματος έγινε με ενδιαφέρον. Δεν ακολουθήθηκε η διαδικασία καταγραφής προτάσεων από τους μαθητές, γιατί τόσο η ηλικία όσο και η επαφή με μια νέα δραστηριότητα, όπως είναι η ευέλικτη ζώνη, πιθανώς θα δημιουργούσε πρόβλημα.

 

 

Φάση 2: Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

Διδακτικοί στόχοι

 

Η παρούσα εργασία εκπονήθηκε βάση τους εξής στόχους:

 

· Γνωστικοί

-         Να γνωρίσουν οι μαθητές τους θεούς του Ολύμπου.

-         Να αιτιολογήσουν την επινόησή τους από τους αρχαίους Έλληνες και να γνωρίσουν το πέρασμα στο χριστιανισμό.

-         Να αντλούν συγκεκριμένες πληροφορίες από διάφορες πηγές και να επιλέγουν όσες είναι απαραίτητες.

-         Να αξιοποιούν τις πληροφορίες κατά περίπτωση.

-         Να συνδέουν τις πληροφορίες με άλλα γνωστικά αντικείμενα.

-         Να βρίσκονται σε εγρήγορση και να συλλέγουν νέα στοιχεία σε ώρες και εκτός του διδακτικού ωραρίου.

-         Να συνδέουν επωνυμίες τωρινών πραγμάτων με τα ονόματα των θεών (π.χ. οδός Ερμού, Άρειος Πάγος, κ.ά.)

 

· Ψυχοκινητικοί

-         Να ενεργοποιήσουν τη φαντασία, την αισθητική και τη δημιουργικότητα γράφοντας πεζά κείμενα, ποιήματα και ζωγραφίζοντας τους θεούς, όπως τους αντιλαμβάνονται.

 

 

 

 

 

 

· Κοινωνικοί

- Να συνεργάζονται οι μαθητές μεταξύ τους στα πλαίσια μιας ανομοιογενούς ομάδας σε σχέση με το φύλο και τη σχολική επίδοση.

- Να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες.

 

· Συναισθηματικοί

-         Να νιώσουν τη χαρά της δημιουργίας, βλέποντας την εργασία τους να παίρνει τη μορφή ενός έντυπου ( δημιουργία ημερολογίου και εφημερίδας).

-         Να απολαμβάνουν και να εκτιμούν το προϊόν της συλλογικής δουλειάς.

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

Ομαδοσυνεργατική

 

 Έγινε χωρισμός σε τέσσερις ομάδες, αποτελούμενες από 4 άτομα οι τρεις και από 5 η μία. Στη συνέχεια οι 5μελείς ομάδες έγιναν δύο με την είσοδο μιας νέας μαθήτριας. Η σύσταση των ομάδων αποφασίστηκε από τη δασκάλα με κριτήριο την ποικιλία σχολικής επίδοσης των μελών της.

 

Διαθεματική

 

Κατά την πορεία  διεξαγωγής της εργασίας γίνονταν συνδέσεις με επιμέρους μαθήματα. Άμεση σχέση με το θέμα είχε το μάθημα της Ιστορίας, ενώ τα υπόλοιπα μαθήματα εμπλουτίστηκαν με στοιχεία παρμένα από την εργασία.

 

Χρονοδιάγραμμα

 

Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε το Σεπτέμβριο του 2003 και ολοκληρώθηκε το Μάρτιο του 2004.

 

 

 

 

Φάση 3: Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

 

Πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω ενέργειες:

 

· Κάθε ομάδα έφερε πληροφορίες για τους θεούς της. Πηγές αυτών ήταν το internet, βιβλία μυθολογίας, εγκυκλοπαίδειες.

· Προβάλαμε στο χώρο του σχολείου βιντεοκασέτα του υπουργείου παιδείας με θέμα τους θεούς του Ολύμπου. Οι μαθητές άντλησαν πολλές πληροφορίες, οι οποίες ήταν αφορμή για να δώσουμε νέα προσέγγιση στο θέμα μας.

· Οι μαθητές απομόνωσαν τις απαραίτητες πληροφορίες για να τις επεξεργαστούν.

 

 

 

 

 

Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος

 

Οι διαθεματικές εξακτινώσεις κατά μάθημα ήταν οι εξής:

Η γλώσσα : Καλλιέργεια προφορικής επικοινωνίας και ανάπτυξη λόγου. Κατανόηση και αξιολόγηση των γραπτών πηγών. Παραγωγή γραπτού λόγου (ποιήματα , πεζά, μικρές αγγελίες), σύνθεση ακροστιχίδων, σταυρολέξων και άλλων γλωσσικών ασκήσεων, κατηγοριοποιήσεις.

Τα μαθηματικά : Διατύπωση προβλημάτων με μία ή περισσότερες πράξεις όπου τα δεδομένα και τα ερωτήματα αφορούσαν το θέμα μας.

Η μελέτη του περιβάλλοντος: Κατηγοριοποιήσεις ζώων και φυτών που σχετίζονταν με τους θεούς.

Η ιστορία: Όλο το περιεχόμενο της ιστορίας έκανε άλλοτε μικρές και άλλοτε μεγάλες αναφορές στους θεούς.

Τα θρησκευτικά: Συζήτηση και σύγκριση ανάμεσα στον τρόπο λατρείας των  αρχαίων Ελλήνων προς τους ολύμπιους θεούς  και αυτόν των χριστιανών προς το Θεό και τους αγίους της θρησκείας μας.

Αγγλικά:  Μετάφραση των ονομάτων των θεών στα αγγλικά.

Αισθητική αγωγή:  Ζωγραφική των θεών και των συμβόλων τους σύμφωνα με τη φαντασία και την αντίληψη των μαθητών.

 

Μέσα – υλικά

Χρησιμοποιήθηκαν εγκυκλοπαίδειες, βιβλία, Διαδίκτυο, τηλεόραση, βίντεο, Η/Υ, ψηφιακή κάμερα.

 

 

Φάση 4: Περάτωση σχεδίου εργασίας-Αξιολόγηση

 

1. Δημιουργία ημερολογίου για το έτος 2004, πώλησή του και αγορά βιβλίων για τη σχολική βιβλιοθήκη.

2. Εκπόνηση εργασίας με μορφή εφημερίδας.

3.  Προγραμματίστηκε η παρουσίαση της εργασίας για το μήνα Μάιο.

 

 

Εκτίμηση του προγράμματος

 

Οι μαθητές:

· Γνώρισαν ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας.

· Συνέδεσαν το παρελθόν με το παρόν και συνειδητοποίησαν το μέγεθος της αξίας της ιστορίας μας.

· Έμαθαν να συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους και να τηρούν τους σχετικούς κανονισμούς.

● Ανέπτυξαν  την κριτική τους σκέψη, απομονώνοντας τις πληροφορίες που ήθελαν.

● Ένιωσαν την ικανοποίηση της δημιουργίας και της κοινοποίησης της εργασίας τους.