Περιφερειακη Δ/νση Κ. Μακεδονιασ

1η Περιφ. Δ. Ε. Ν. Πελλασ

Σχολικοσ Συμβουλοσ:  Αντώνης Ι. Παππού

 

Δημοτ. Σχολειο Ριζαριου

Ταξη:                   Β΄

Δασκαλα:             Μαρία Μπούζουρα

Σχολ. Ετοσ:        2003 –2004

 

                   Σχέδιο Εργασίας: ¨ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ¨

 

Φάση 1:      Προβληματισμός – Επιλογή θέματος

 

          Η τάξη μας επέλεξε να ασχοληθεί φέτος στα πλαίσια του προγράμματος Αγωγής Υγείας με την Υγιεινή Διατροφή και τις διατροφικές συνήθειες.

          Ο προβληματισμός που οδήγησε στην συγκεκριμένη επιλογή του θέματος, έγινε όταν μερικοί μαθητές της τάξης έφερναν για κολατσιό στο διάλειμμα πατατάκια, γαριδάκια και άλλες τυποποιημένες τροφές. Άλλα πάλι παιδιά ήταν άκεφα και νυσταγμένα χωρίς διάθεση και συμμετοχή στο μάθημα. Όταν ρωτήθηκαν απάντησαν ότι έρχονται το πρωί νηστικά στο σχολείο, ή στην καλύτερη περίπτωση πίνουν ένα σκέτο ποτήρι γάλα.

 

          Η επιλογή του θέματος

 

          Σε σχετική συζήτηση στην τάξη μας σε ώρα της Σχολικής Ζωής, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με την Υγιεινή Διατροφή και τις διατροφικές συνήθειες. Όλα τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και ήθελαν να μάθουν ποιες τροφές είναι υγιεινές και πώς θα κάνουν δυνατά και γερά κορμιά. Να γνωρίσουν τα συστατικά των τροφών και τη Μεσογειακή Διατροφή.

 

 

Φάση 2:      Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας

 

v    Να ξεχωρίζουν οι μαθητές τις τροφές ανάλογα με τη διατροφική τους αξία

v    Να ευαισθητοποιηθούν και να υιοθετήσουν τα σωστά διατροφικά πρότυπα

v    Ν’ αλλάξουν διατροφικές συνήθειες

v    Να δουλέψουν ομαδικά

 

 

 

Διδακτικοί Στόχοι

 

α) Γνωστικοί:

v     Να γνωρίσουν οι μαθητές τις θρεπτικές ουσίες, τη ζωτική σημασία τους και σε ποιες τροφές υπάρχουν.

v     Να γνωρίσουν τις βασικές ομάδες τροφών.

v     Να ξεχωρίζουν τα φρούτα και τα λαχανικά.

v     Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία του πρωινού.

v     Να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους για να βελτιώσουν το επίπεδο της υγείας τους.

v     Να διαβάζουν την ημερομηνία λήξης και τα συστατικά των τροφών στις συσκευασίες τροφίμων.

 

β) Συναισθηματικοί:

v     Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές και να υιοθετήσουν τα σωστά διατροφικά πρότυπα.

v     Να γίνουν σωστότεροι καταναλωτές.

 

γ) Ψυχοκινητικοί:

v     Ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων με δημιουργικές εργασίες, θεατρικό παιχνίδι, χορό, τραγούδι.

 

δ) Κοινωνικοί:

v     Εργασία σε ομάδες

v     Ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τους μαθητές

v     Ανάπτυξη της συνεργασίας και της δημιουργικής δράσης

v     Συνεργασία με διάφορους φορείς

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

α) Ομαδοσυνεργατική:

 

Οι μαθητές της τάξης χωρίστηκαν σε 3 ομάδες που τις ονόμασαν «Φίλοι για πάντα», «Ουράνιο Τόξο», «Κεραυνοί». Οι ομάδες ήταν μικτής ικανότητας. Ο ρόλος της δασκάλας ήταν συντονιστικός και εμψυχωτικός.

 

β) Βιωματική:

 

Τα παιδιά μέσα από προβληματισμό, συζήτηση, δραστηριότητες, συγκέντρωση πληροφοριών και φωτογραφικού υλικού από βιβλία και περιοδικά, επισκέψεις στα μαγαζιά του χωριού και σε οικολογικό θερμοκήπιο, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να υιοθετήσουν σωστότερα διατροφικά πρότυπα και ν’ αλλάξουν διατροφικές συνήθειες.

 

γ) Διαθεματική:

 

          Στο πλαίσιο της διδακτικής αρχής της διαθεματικότητας έγινε η εξακτίνωση του θέματος του Σχεδίου Εργασίας μας στα επιμέρους μαθήματα του Α. Π. και η σύνδεσή του μ’ αυτά στην προοπτική ενοποίησης σε μια ολότητα της κατακερματισμένης γνώσης.

 

Χρονοδιάγραμμα

 

          Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε το Σεπτέμβριο του 2003 και ολοκληρώθηκε το Μάιο του 2004.

 

 

Φάση 3:      Διεξαγωγή των Δραστηριοτήτων

 

Αποφασίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω ενέργειες και δράσεις:

v     Συγκεντρώσαμε βιβλία και περιοδικά σχετικά με τη διατροφή.

v     Μαζέψαμε φωτογραφικό υλικό από περιοδικά και εφημερίδες για τις εργασίες μας (κολλάζ).

v     Γνωρίσαμε τις θρεπτικές ουσίες και τις ζωγραφίσαμε.

v     Χωρίσαμε τις τροφές σε ζωικές και φυτικές. Εξετάσαμε κάθε ομάδα χωριστά και μετά κάναμε συνδυασμούς τροφών.

v     Επισκεφτήκαμε τα μαγαζιά του χωριού. Το μανάβικο, το σούπερ μάρκετ,  το κρεοπωλείο, και το φούρνο όπου είδαν όλα τα στάδια της παραγωγής του ψωμιού.

v     Επισκεφθήκαμε το οικολογικό θερμοκήπιο του κ. Μαυρίδη και μιλήσαμε για τα οικολογικά λαχανικά.

v     Τα παιδιά έμαθαν να διαβάζουν την ημερομηνία λήξης και τα συστατικά των τροφών στις συσκευασίες τροφίμων.

v     Μιλήσαμε για την αξία του πρωινού και μάθαμε τι πρέπει να τρώμε για πρωινό.

v     Φάγαμε πρωινό όλοι μαζί στην τραπεζαρία του ολοήμερου.

v     Μιλήσαμε για το δεκατιανό και είδαμε τι μπορούν να τρώνε για κολατσιό, πάντα στα πλαίσια της υγιεινής διατροφής.

v     Ετοιμάσαμε και παρουσιάσαμε στις 19/05/2004 σε ειδική εκδήλωση στο χώρο του σχολείου, τη μικρή θεατρική παράσταση «Λαχανοφρουτοθεραπεία».

v     Στην ίδια εκδήλωση ήταν καλεσμένη η κ. Γρατσία Ειρήνη, υπεύθυνη του Τμήματος Ερυθρού Σταυρού Έδεσσας, που μίλησε στους γονείς και στους μαθητές για την Υγιεινή Διατροφή Γενικά και ειδικότερα για το πώς πρέπει να διατρέφεται σωστά ένας μαθητής της σχολικής ηλικίας.

v     Φτιάξαμε κολλάζ με τις ομάδες των τροφών, ζωγραφίσαμε φρούτα και λαχανικά, φτιάξαμε φρούτα και λαχανικά από χαρτόνι για τις ανάγκες της θεατρικής μας παράστασης.

v     Μάθαμε τραγούδια για τα φρούτα, τα λαχανικά και τα όσπρια.

 

 

 

 

 

 

     Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος

 

     Οι διαθεματικές εξακτινώσεις και προεκτάσεις του θέματός μας κατά μάθημα του Α. Π. της Β΄ τάξης ήταν οι παρακάτω:

Η Γλώσσα μου: Καλλιέργεια προφορικής επικοινωνίας και ανάπτυξη λόγου, κατανόηση και διερεύνηση κειμένων. Παραγωγή γραπτού λόγου: Σκέφτομαι και Γράφω για τις διατροφικές τους συνήθειες.

Τα Μαθηματικά μου: Οι μαθητές έλυσαν προβλήματα πρόσθεσης, αφαίρεσης και πολ/σμου με φρούτα και λαχανικά.

Εμείς και ο Κόσμος: Αξιοποιήθηκαν αναλόγως οι ενότητες «Τι παίρνουμε από τα φυτά», «Γιατί περιποιούμαστε τα ζώα», «Φροντίζουμε για την υγεία μας», «Από πού παίρνουμε αυτά που χρειαζόμαστε».

Αισθητική Αγωγή: Οι μαθητές ζωγράφισαν φρούτα και λαχανικά, έφτιαξαν αφίσες και προσκλήσεις για την εκδήλωση παρουσίασης του προγράμματος, έκαναν ομαδικά κολλάζ, έφτιαξαν φρούτα και λαχανικά από χαρτόνι, έκαναν θεατρικό παιχνίδι, τραγούδησαν, χόρεψαν.

 

     Μέσα – Υλικά

 

     Βιβλία, περιοδικά, διδακτικά εγχειρίδια, διαφημιστικά και ενημερωτικά φυλλάδια, φωτογραφική μηχανή, βίντεο, τηλεόραση, διαφάνειες.

 

Φάση 4:      Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας – Αξιολόγηση

 

        Με την ολοκλήρωση της διερεύνησης του θέματος και της συστηματοποίησης των προϊόντων της έρευνας και της μελέτης, προγραμματίστηκε κι έγινε η παρουσίασή του στους μαθητές του σχολείου και στους γονείς και κηδεμόνες σε ειδική εκδήλωση που έγινε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας. Καλεσμένη μας ήταν και η κ. Γρατσία που έκανε σχετική εισήγηση. Παράλληλα στο χώρο της εκδήλωσης εκτέθηκαν οι εργασίες των μαθητών.

          Την επομένη της εκδήλωσης αξιολογήσαμε την όλη δράση μας και αναλογιστήκαμε αν πετύχαμε τους αρχικούς μας στόχους.

 

          Εκτίμηση του προγράμματος

 

        Οι μαθητές:

v     Αναγνώρισαν τα λάθη στη διατροφή τους και προσπάθησαν να κόψουν τις κακές διατροφικές τους συνήθειες.

v     Υιοθέτησαν τα σωστά διατροφικά πρότυπα.

v     Χρησιμοποίησαν τις γνώσεις τους για να βελτιώσουν τη διατροφή τους.

v     Έγιναν σωστότεροι καταναλωτές

v     Άλλαξαν διατροφικές συνήθειες

v     Δούλεψαν ομαδικά

v     Ένιωσαν την ικανοποίηση του δημιουργού και τονώθηκε η αυτοπεποίθησή τους με τις ομαδικές εργασίες και την ανάληψη διάφορων ρόλων.

v     Εμπλουτίστηκε το λεξιλόγιό τους, έμαθαν λέξεις που τους ήταν άγνωστες (θρεπτικές ουσίες, πρωτεΐνες, υδατάνθρακες κ.α.)

v     Δέθηκαν περισσότερο μεταξύ τους σαν τάξη δουλεύοντας για τη θεατρική παράσταση «Λαχανοφρουτοθεραπεία».

v     Ανακάλυψαν δεξιότητες και ταλέντα που είχαν στη ζωγραφική, στο θεατρικό παιχνίδι, στο τραγούδι και στο χορό.