ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

1Η ΠΕΡΙΦ. Π.Ε.  Ν. ΠΕΛΛΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ : Αντώνης  Ι. Παππού

 

ΔΗΜΟΤ.ΣΧΟΛΕΙΟ ΡΙΖΑΡΙΟΥ

ΤΑΞΗ Ε΄

ΔΑΣΚΑΛΑ: Χότζα Αικατερίνη

 

 

Σχέδιο Εργασίας : « ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ »

 

Φάση 1 :   Προβληματισμός – Επιλογή θέματος .

 

Η τάξη μας ασχολήθηκε με το θέμα της στοματικής  υγιεινής , μιας και στην ηλικία αυτή εμφανίζονται πλέον τα μόνιμα δόντια και είναι πολύ σημαντική η σωστή φροντίδα τους και η πρόληψη διαφόρων προβλημάτων . Η επιπολαιότητα με την οποία αντιμετωπίζουν τα περισσότερα παιδιά την υγιεινή των δοντιών τους , οι κακές διατροφικές συνήθειες και ο φόβος της επίσκεψης στον οδοντίατρο , προβλημάτισαν ιδιαίτερα τους μαθητές .

 

Η επιλογή του θέματος .

 

     Η απόφαση για να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα πάρθηκε από τους μαθητές μετά από τη διδασκαλία των ενοτήτων « Η αρχή του ταξιδιού : τα δόντια μας» και « Προσέχω τα δόντια μου » στο μάθημα « Ερευνώ και Ανακαλύπτω » . Οι προβληματισμοί που προέκυψαν μετά τη διδασκαλία των παραπάνω ενοτήτων οδήγησαν τους μαθητές σε ομόφωνη σχεδόν απόφαση για την επιλογή του θέματος .

 

Φάση 2 :   Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας .

 

Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας .

 

Η αλλαγή διατροφικών συνηθειών , η τακτική και προσεκτική φροντίδα των δοντιών και η απομυθοποίηση του οδοντίατρου .

 

Διδακτικοί Στόχοι .

 

-                 Να γνωρίσουν τη δομή και τη λειτουργία της γνάθου των παιδιών αλλά και των ενηλίκων .

-                 Να εντοπίσουν τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην στοματική κοιλότητα , τα οποία εμφανίζονται από την παιδική ηλικία .

-                 Να επισημάνουν τους παράγοντες που προκαλούν τα προβλήματα των δοντιών  ( ασθένειες , ορθοδοντικά προβλήματα κ.τ.λ. ) .

-                 Να συνδέσουν τους παραπάνω παράγοντες με τη διατροφή τους , αλλά και τη σωστή φροντίδα και υγιεινή που είναι απαραίτητη .

-                 Να « απομυθοποιήσουν »  την επίσκεψη στον οδοντίατρο .

-                 Να κατανοήσουν πόσο απαραίτητη είναι η προληπτική οδοντιατρική για την καλή κατάσταση των δοντιών .

-                 Να μάθουν να αναζητούν πληροφορίες από διάφορες πηγές : βιβλία , περιοδικά , ηλεκτρονικά μέσα , διάφορα φυλλάδια .

-                 Να εξοικειωθούν με τη μέθοδο της συνέντευξης .

·      Συναισθηματικοί

-                 Να προβληματιστούν και να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα ατομικής υγιεινής .

-                 Να αλλάξουν συνήθειες ( διατροφικές , υγιεινής κ.τ.λ. )

-                 Να προσπαθήσουν να αλλάξουν τις συνήθειες όλης της οικογένειας .

-                 Να γίνουν υπεύθυνα και συνειδητοποιημένα άτομα .

·      Ψυχοκινητικοί

-                 Ενεργοποίηση των αισθήσεων με δημιουργικές εργασίες , θεατρικό παιχνίδι, κατασκευές .

·      Κοινωνικοί

-                 Εργασία σε ομάδες

-                 Ανάπτυξη πρωτοβουλιών

-                 Ανάπτυξη της συνεργασίας και της δημιουργικής δράσης .

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

Ομαδοσυνεργατική

 

Οι μαθητές της τάξης χωρίστηκαν σε ομάδες μικτής ικανότητας και εργάστηκαν συνεργατικά στη λήψη αποφάσεων για τη διαμόρφωση του Σχεδίου Εργασίας μας και για την υλοποίηση των διαφόρων δραστηριοτήτων τους .

Συγκροτήθηκαν τρεις ομάδες ( 2 των 5 ατόμων και 1 των 4 ατόμων ) . Η κάθε ομάδα επέλεξε το δικό της όνομα  και ορίστηκε ένας χώρος της αίθουσας όπου η κάθε ομάδα αναρτούσε οτιδήποτε είχε σχέση με το σχέδιο εργασίας .

Ο δικός μου ρόλος ήταν καθαρά συντονιστικός .

 

Βιωματική

 

Τα παιδιά μέσα από προβληματισμό , συζήτηση , δραστηριότητες , έρευνα , συγκέντρωση και συστηματοποίηση πληροφοριών , κατέληξαν σε συμπεράσματα , υιοθέτησαν νέες στάσεις και συμπεριφορές , άλλαξαν σε ένα βαθμό καθημερινές , κακές διατροφικές συνήθειες .

 

Διαθεματική

 

Στο πλαίσιο της διδακτικής αρχής της διαθεματικότητας έγινε εξακτίνωση του θέματος του Σχεδίου  Εργασίας μας στα επιμέρους μαθήματα του Α.Π. και η σύνδεσή του μ’ αυτά στην προοπτική ενοποίησης σε μια ολότητα της κατακερματισμένης γνώσης .

 

Χρονοδιάγραμμα

 

Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε τον Ιανουάριο και ολοκληρώθηκε στα μέσα Μαϊου του 2004 .

 

 

 

Φάση 3 :   Διεξαγωγή δραστηριοτήτων .

 

Αποφασίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω δραστηριότητες και δράσεις .

·      Κάθε ομάδα να συντάξει από μία επιστολή και να τη ταχυδρομήσει σε διαφορετική  εταιρία προϊόντων στοματικής υγιεινής , στις οποίες ζητούσαμε έντυπο υλικό .

·      Επισκεφτήκαμε  το Σούπερ – Μάρκετ  του χωριού και έγινε έρευνα αγοράς σχετικών προϊόντων .

·      Αποφασίσαμε να επισκεφθούμε ένα  οδοντιατρείο , αλλά είχαμε πρόβλημα στην μετακίνηση .

·      Συντάξαμε ερωτηματολόγιο και καλέσαμε οδοντίατρο στο σχολείο , όπου υποβλήθηκαν οι ερωτήσεις και μαγνητοφωνήσαμε τη συνέντευξη .

·      Πλέναμε όλοι τα δόντια μας στο σχολείο για να εφαρμόσουμε στη πράξη τις οδηγίες που διαβάσαμε .

·      Κατασκευάσαμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με το οποίο κατανοήσαμε τη δομή και τη λειτουργία της γνάθου .

·      Κατασκευάσαμε αφίσες – κολλάζ με τα υγιεινά προϊόντα και αυτά που προκαλούν τερηδόνα .

·      Διαβάσαμε το βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά « Η Δόνα Τερηδόνα και η γαμήλια τούρτα » και « Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα » της Άννας Ράσελμαν .

·      Είδαμε σχετική βιντεοταινία και παίξαμε παιχνίδια στον υπολογιστή με ένα εκπαιδευτικό CDROM .

·      Μετρήσαμε χρησιμοποιώντας τον πίνακα της κρυμμένης ζάχαρης , πόση ζάχαρη τρώγαμε περίπου σε μια μέρα .

·      Γράψαμε ένα δικό μας ποίημα με τίτλο « Το πονεμένο δόντι » .

·      Διαβάσαμε δύο θεατρικά έργα και αποφασίσαμε να τα διασκευάσουμε και να φτιάξουμε το δικό μας θεατρικό έργο με τίτλο « Η κακιά Τερηδόνα και η οδοντόκρεμα ΚλοΚλό » , το οποίο και παρουσιάσαμε στους γονείς .

·      Κάναμε ένα κατάλογο με χρήσιμες συμβουλές για τη σωστή υγιεινή των δοντιών μας .

 

Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος .

 

Οι διαθεματικές εξακτινώσεις και προεκτάσεις του θέματός μας κατά μάθημα του  Α.Π. της τάξης μας ήσαν οι παρακάτω :

Η Γλώσσα μου : Καλλιέργεια προφορικής επικοινωνίας και ανάπτυξη λόγου , κατανόηση και διερεύνηση κειμένων , παραγωγή γραπτού λόγου : Συγγραφή ποιήματος , διασκευή θεατρικού έργου , παραγωγή λέξεων , οικογένειες λέξεων , μεταφορικές φράσεις , σύνταξη επιστολής , σύνταξη ερωτηματολογίου κ.ά.

Τα Μαθηματικά μου : Διάφορα προβλήματα ( δεκαδικών ) προσαρμοσμένα στο θεματολόγιό μας .

Ερευνώ και ανακαλύπτω : Διδασκαλία σχετικών ενοτήτων του σχολικού βιβλίου .

Θρησκευτικά : Η διδακτική ενότητα « Με τη δύναμη της αγάπης  » που αναφέρεται στο Μωσαϊκό Νόμο ( Οφθαλμόν αντί οθφαλμού και οδόντα αντί οδόντος )

Ιστορία : Η ιστορία της οδοντιατρικής μέσα στους αιώνες . Δοξασίες άλλων λαών .

Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή : Στην ενότητα η επιλογή του επαγγέλματος έγινε αναφορά στο επάγγελμα του οδοντίατρου και τ’ άλλα σχετικά με αυτό επαγγέλματα .

Αισθητική Αγωγή : Ομαδική κατασκευή γνάθου ( επιτραπέζιο παιχνίδι )  , θεατρικό παιχνίδι .

Μέσα – Υλικά .

 

Εγκυκλοπαίδειες , βιβλία , CDROM , Βιντεοκασέτες, διαφημιστικά φυλλάδια  , συσκευασίες σχετικών προϊόντων , Διαδίκτυο , χρήση Η/Υ , φωτογραφική μηχανή , δημοσιογραφικό κασετόφωνο .

 

Φάση 4 :  Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας – Αξιολόγηση .

 

Με την ολοκλήρωση της διερεύνησης  του θέματος και της συστηματοποίησης των προϊόντων της έρευνας και της μελέτης , προγραμματίστηκε κι έγινε παρουσίασή του από τις μαθητικές ομάδες της τάξης στους άλλους μαθητές του σχολείου μας και στους γονείς και κηδεμόνες σε ειδική εκδήλωση που έγινε στην αίθουσα τελετών του σχολείου μας . Παράλληλα στο χώρο της εκδήλωσης εκτέθηκαν εργασίες των μαθητών ( αφίσες , φωτογραφίες από τις δραστηριότητες των μαθητών , φύλλα εργασιών ) .

Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με το θεατρικό έργο « Η κακιά Τερηδόνα και η οδοντόκρεμα ΚλοΚλό » .

Έγινε αξιολόγηση της όλης δράσης σε συζήτηση που έγινε με τους μαθητές με στόχο την εξέταση της επίτευξης των επιδιωκόμενων στόχων του Σχεδίου Εργασίας .

Επισημάνθηκαν οι επιτυχίες αλλά και οι αποκλίσεις . Αναπτύχθηκε συζήτηση για την αναζήτηση των αιτίων των αποκλίσεων από τα επιδιωκόμενα προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για την αξιοποίησή τους σε μια επόμενη δράση .

 

Εκτίμηση του προγράμματος

 

Οι μαθητές εκφράσανε την ικανοποίηση τους μετά την ολοκλήρωση του   Σχεδίου Εργασίας και την παρουσίασή του . Ειδικότερα :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Παρακολουθώντας σχετική βιντεοκασέτα .

 

 

 

Από τη θεωρία στη πράξη .

 

 

Επιτραπέζιο Παιχνίδι .

 

 

Παρουσίαση θεατρικής παράστασης .