περιφερειακη δ/νση κ. μακεδονιασ

1η  περιφ. δ.ε. ν. πελλασ

σχολικοσ συμβουλοσ : Αντώνης Ι. Παππού

 

δημοτικο σχολειο πετριασ

ταξεισ :        Γ ', Δ ' & Ε '

δασκαλοι : Πέτκογλου Κυριακή                      

                    Στογιαννίδου Παρασκευή

                    Καρτάλη Αικατερίνη

 

        Σχέδιο Εργασίας : «Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ»

 

Φάση 1: Προβληματισμός – Επιλογή θέματος

 

   Ασχοληθήκαμε με το θέμα της διατροφής μια και στις μέρες μας γίνεται συνεχώς λόγος για διαφόρων ειδών και συνθέσεων δίαιτες, χωρίς να έχει γίνει κατανοητό από τους περισσότερους πως η «Διατροφή» ή αλλιώς το «φαΐ», είναι ένας τρόπος ζωής και όχι μόνο απόλαυση και ηδονή, όπως το βλέπουμε λίγο πολύ όλοι μας.

   Παρατηρώντας εδώ και μερικά χρόνια τις «άσχημες» διατροφικές συνήθειες των παιδιών μας – μαθητών μας, οδηγηθήκαμε, μετά και τη σύμφωνη γνώμη των μαθητών, στο να επιλέξουμε και να αναπτύξουμε το θέμα αυτό.

 

Φάση 2: Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

Σκοπός του σχεδίου Εργασίας

 

   Η υιοθέτηση σωστών διατροφικών συνηθειών, καθώς και γνωριμία και επιστροφή στις παραδοσιακές αρχές της ελληνικής κουζίνας.

 

Διδακτικοί Στόχοι

1.      Να κατανοήσουν οι μαθητές τη χρησιμότητα και την αξία του πρωινού γεύματος.

2.      Να μάθουν να διαχωρίζουν τις υγιεινές τροφές από τις ανθυγιεινές.

3.      Να ξεχωρίζουν τα τρόφιμα ανάλογα με την προέλευσή τους (φυτικά –ζωικά -επεξεργασμένα-μεταλλαγμένα ).

4.      Να γνωρίσουν τις ομάδες των τροφών και την περιεκτικότητα  της κάθε ομάδας σε θρεπτικές ουσίες (πρωτεΐνες –υδατάνθρακες –λίπη –βιταμίνες κ.ά )

5.      Να μάθουν τα κύρια όργανα και τη λειτουργία  του πεπτικού συστήματος του ανθρώπου.

6.      Να αντιληφθούν ότι η σχέση διατροφής –ασθενειών, είναι άμεση.

7.      Να μάθουν πως φροντίζοντας τα δόντια τους , φροντίζουν για το καλό του οργανισμού τους.

8.      Να αποκτήσουν περιβαλλοντικές ευαισθησίες και συνειδητή καταναλωτική συμπεριφορά.

9.      Να εκτιμήσουν τον πλούτο και την ποικιλία τροφών που μας παρέχει η ελληνική «μάνα» γη.

 

 

 

1.      Να καλλιεργήσουν και να αναδείξουν όλες τις δεξιότητές τους οι μαθητές, με δημιουργικές εργασίες, μουσική, θέατρο κ. ά.

1.      Ανάπτυξη συνεργασίας και δημιουργικότητας.

2.      Άνοιγμα του σχολείου προς την κοινωνία και τη συνεργασία με διάφορους τοπικούς φορείς.

3.      Ανάπτυξη πρωτοβουλιών.

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

Ομαδοσυνεργατική

Οι μαθητές και των τριών τάξεων εργάστηκαν σε ομάδες. Συγκροτήθηκαν δύο ομάδες από την Ε' τάξη ,δύο ομάδες από την Δ' τάξη και τρεις ομάδες από την Γ ' τάξη.

 

Βιωματική

Τα παιδιά μέσα από δραστηριότητες, συζητήσεις συλλογή πληροφοριών, κατέληξαν σε συμπεράσματα και υιοθέτησαν στάσεις και συμπεριφορές θετικές για την ίδια τη ζωή τους

.

Διαθεματική

Οι συνεργαζόμενες τάξεις ανέτρεξαν στα διδακτικά εγχειρίδια των διαφόρων μαθημάτων τους και εντόπισαν ενότητες που σχετίζονται με το θέμα μας. Έτσι βρήκαν υλικό για  την ανάπτυξη του Σχεδίου Εργασίας και την εξακτίνωση του θέματος στα επιμέρους μαθήματα, στα πλαίσια της διαθεματικότητας

 

Χρονοδιάγραμμα

 

Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε τον Οκτώβριο του 2003 και ολοκληρώθηκε στα τέλη Μαΐου του 2004.

 

Φάση 3: Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

 

Αποφασίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω δραστηριότητες:

 

 

Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος

 

Η Γλώσσα μου: Καλλιέργεια του προφορικού λόγου, κατανόηση και διερεύνηση κειμένων και λογοτεχνικών έργων σχετικών με το θέμα μας .Παραγωγή γραπτού λόγου (σκέφτομαι και γράφω, ποιήματα, παραμύθια, ακροστιχίδες, ερωτηματολόγια κ. ά. )

 

Τα Μαθηματικά μου: Στα Μαθηματικά γράφτηκαν διάφορα προβλήματα, έγιναν πίνακες και στατιστικοί πίνακες. Έγινε καταγραφή πρωινού και βγήκαν σχεδιαγράμματα των ερευνών μας.

 

Ερευνώ και ανακαλύπτω: Επεξεργαστήκαμε τις ενότητες «το ταξίδι της τροφής», «τα δόντια μας», «προσέχω τα δόντια μου», «το ταξίδι συνεχίζεται». 

 

Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή: Η ενότητα «Οι βιολογικές ανάγκες του ανθρώπου». Ακόμη αναφερθήκαμε σε επαγγέλματα που έχουν σχέση με τη διατροφή (διαιτολόγοι, οδοντογιατροί, οδοντοτεχνίτες, γεωργοί, ψαράδες κ. ά.).

 

Μελέτη Περιβάλλοντος: Μελετήθηκαν οι ενότητες «Ο άνθρωπος» και «τα επαγγέλματα».

 

Θρησκευτικά: Στα θρησκευτικά μιλήσαμε για την αξία της νηστείας στην ορθοδοξία. Αναφερθήκαμε στην ευλογία από το Χριστό του κρασιού και του άρτου, όπως και στη σημασία του λαδιού στη θρησκεία μας (βάπτιση, καντήλια κ.ά.).

 

Γεωγραφία: Κάναμε το « γύρω του κόσμου μ’ ένα δοντάκι», φτιάξαμε τον παγκόσμιο χάρτη και τη σημαία της χώρας των παιδιών του βιβλίου . Μάθαμε τι κάνει κάθε παιδί το πρώτο του δοντάκι παγκοσμίως. Κάναμε ένα ταξίδι γνωρίζοντας τα « πρωινά» του κόσμου. Βρήκαμε τις χώρες που έχουν μεσογειακό κλίμα όπου καλλιεργούνται οι ελιές.

 

 

Ιστορία: Μιλήσαμε για τις διατροφικές συνήθειες των Αρχαίων Ελλήνων και των Βυζαντινών.

 

Αγγλικά: Οι μαθητές έφτιαξαν με τη δασκάλα της αγγλικής γλώσσας , την πυραμίδα της Μεσογειακής διατροφής.

 

Αισθητική Αγωγή: Στην αισθητική αγωγή έγιναν πολλές δραστηριότητες οι περισσότερες από τις οποίες παρουσιάστηκαν σε έκθεση που έγινε στο χώρο του σχολείου μας.

Έγιναν ζωγραφιές, αφίσες, σκίτσα, κολλάζ, επιτραπέζια παιχνίδια, συγγραφή και εικονογράφηση ποιημάτων και παραμυθιών, ημερολόγιο ,κατασκευή σκηνικών για τη θεατρική παράσταση.

 

Μέσα –Υλικά

 

Εγκυκλοπαίδειες, βιβλία, διδακτικά εγχειρίδια, περιοδικά , διαφημιστικά και ενημερωτικά φυλλάδια ,φωτογραφική μηχανή βίντεο, τηλεόραση, Η/Υ,   Διαδίκτυο .

.

Φάση 4: Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας –Αξιολόγηση

 

Με την ολοκλήρωση της διερεύνησης του θέματος προγραμματίστηκε κι έγινε μία εκδήλωση στο χώρο του σχολείου όπου οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα  παρουσίασαν τη δουλειά τους στους γονείς και κηδεμόνες τους, τους άλλους μαθητές του σχολείου, τους δασκάλους, τον σχολικό Σύμβουλο, και διάφορους φορείς του τόπου..

Συστηματοποιήσαμε το υλικό της έρευνάς μας, το φωτοτυπήσαμε και συγκροτήσαμε το φάκελο κάθε μαθητή.

Εκτός από την αξιολόγηση που γινόταν καθ’ όλη τη διάρκεια της εφαρμογής του προγράμματος ,με τη λήξη του ακολούθησε συζήτηση για το ποιοι στόχοι επιτεύχθηκαν και ποιοι όχι, ποια προβλήματα αντιμετωπίσαμε. Συζητήθηκαν οι επιτυχίες αλλά και οι αποκλίσεις, αναζητήθηκαν οι αιτίες των αποκλίσεων προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για την αξιοποίησή τους σε μια επόμενη δράση.

 

 

 

Εκτίμηση του προγράμματος

 

·        Τα παιδιά  βρήκαν τρόπους να εκφραστούν και να χαρούν τα δημιουργήματά τους.

·        Χάρηκαν το πρόγραμμα που δεν τα κούρασε, γιατί έδειξαν ενδιαφέρον και ενθουσιασμό. Αφυπνίστηκε η πρωτοβουλία όχι μόνο των ικανών αλλά και των αδύνατων μαθητών.

·         Δουλεύοντας σε ομάδες αναπτύχθηκαν συναισθήματα αυτοεκτίμησης και  

                  αναγνώρισης καθώς και κλίμα εμπιστοσύνης τόσο ανάμεσα στους μαθητές

                  όσο κι ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς που συνεργάστηκαν.              

·        Τα παιδιά άλλαξαν στο μεγαλύτερο ποσοστό τις διατροφικές τους συνήθειες. Όλο και περισσότερα παιδιά παίρνουν πρωινό και άλλαξε η ποιότητα του δεκατιανού που παίρνουν μαζί τους στο σχολείο.

·        Συνειδητοποίησαν πως είναι  προσωπική ευθύνη του καθενός οι διατροφικές του επιλογές.

·        Θετικό είναι επίσης το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.

·        Άλλο ένα θετικό ήταν η ανακάλυψη νέων ταλέντων.

·        Ένοιωσαν οι μαθητές την ικανοποίηση του δημιουργού με τη σύνθεση του ατομικού φακέλου.