περιφερειακη δ/νση
κ. μακεδονιας

 

1η περιφερεια  δ.ε  ν. πελλασ

σχολικοσ συμβουλοσ: Αντώνης Ι. Παππού

 

δημοτικο σχολειο ριζου

ταξη:  ε΄

δασκαλοσ : Αντώνης  Μητσόπουλος

 

Σχέδιο Εργασίας: «ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ»

 

Φάση 1:               Προβληματισμός  -Επιλογή θέματος

Η ελληνική λογοτεχνία έχει να παρουσιάσει πολλούς και σπουδαίους λογοτέχνες –συγγραφείς . Δυστυχώς όμως στο σχολείο δεν ασχολούμαστε όσο θα έπρεπε . Η εκπαιδευτική πραγματικότητα δείχνει ότι η λογοτεχνία δεν βρίσκεται στο επίκεντρο του σχολικού προγράμματος , ενώ απουσιάζει παντελώς η ποίηση . Ελάχιστα είναι τα ποιήματα που διαβάζουν οι μαθητές στο σχολείο και ελάχιστα είναι αυτά που γνωρίζουν για τους Έλληνες ποιητές . Με αφορμή το μοναδικό ποίημα στο  α΄ τεύχος της  Γλώσσας «Παιδί με το γρατσουνισμένο γόνατο» αποφάσισε η τάξη να γνωρίσουμε ένα από τους κορυφαίους Έλληνες ποιητές , τον Οδυσσέα Ελύτη. Να διαβάσουμε ποιήματα του , να τραγουδήσουμε τους στίχους τους, στην ώρα της μουσικής .

 

Φάση 2:        Διαμόρφωση  Σχεδίου Εργασίας

 

Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας

Να αποκτήσουν θετική στάση  για  την ποίηση γνωρίζοντας  έναν κορυφαίο Έλληνα ποιητή.

 

Διδακτικοί Στόχοι

v    Γνωστικοί

- Να γνωρίσουν οι μαθητές  τη ζωή και το έργο του Οδ. Ελύτη .

-Να συνειδητοποιήσουν  τη μεγάλη προσφορά του Οδ.  Ελύτη στην πατρίδα μας , με το έργο του .

-Να έρθουν σε επαφή με την ποίηση και να αντιληφθούν τις ωφέλειες της.

 -Να μάθουν  να τραγουδούν τα  μελοποιημένα ποιήματα του ποιητή και να αντιληφθούν την αξία τους σε σχέση με τα τραγούδια που ακούν σήμερα .

-Να μάθουν για το Βραβείο Νόμπελ  Λογοτεχνίας , το πόσο σημαντικό είναι για κάθε λογοτέχνη και τη πατρίδα του.

-Να βιώσουν τους στίχους  του ποιητή «τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική» και να αναλογιστούν το βάρος κληρονομιάς που κουβαλάμε και το καθήκον συνέχειας της και στις επόμενες γενιές.

 

v    Συμμετοχικοί

-Οι μαθητές συμμετέχουν και συνεργάζονται για την επιτυχία των στόχων .

-Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και συνηθίζουν να ψάχνουν πέραν από τα σχολικά τους βιβλία και να αισθάνονται την ικανοποίηση της δικής τους δημιουργίας

v    Κοινωνικοί

-Εργάζονται σε ομάδες και αναπτύσσουν πρωτοβουλίες .

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

Αφού συγκεντρώθηκε το υλικό οι μαθητές διάβασαν ποιήματα από την ποιητική συλλογή «Τα ρω του έρωτα» , επέλεξαν αγαπημένα ποιήματα και τα απάγγελναν μέσα στη τάξη .Στην ώρα της μουσικής επίσης ,ακούσαμε και μάθαμε μελοποιημένα τραγούδια του ποιητή . Ακούσαμε «Το Άξιον Εστί»που μελοποίησε ο Μ. Θεοδωράκης , «Το Μονόγραμμα» και τον «Ήλιο τον Ηλιάτορα».Στα πλαίσια της διαθεματικότητας έγινε σύνδεση του Σχεδίου Εργασίας με τη Γλώσσα (φύλλα εργασίας , συγγραφή ποιημάτων, σύνθεση κειμένων για τη μαθητική εφημερίδα μας και την ιστοσελίδα του σχολείου) με τη Γεωγραφία (Οι Έλληνες ένα λαός με μεγάλη ιστορία) και με τα Τεχνικά (κολλάζ)

 

Χρονοδιάγραμμα

Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε τον Οκτώβρη του 2003 και ολοκληρώθηκε στα τέλη Απριλίου του 2004 , με παρουσίαση του προγράμματος .

 

Φάση 3:               Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

Για να πετύχουμε τους στόχους

ü     Συγκεντρώσαμε το υλικό από όπου  αντλήσαμε τις πληροφορίες.

ü     Επισκεφτήκαμε τη Δημοτική Βιβλιοθήκης Σκύδρας και δανειστήκαμε τις ποιητικές συλλογές του ποιητή .

ü     Συγκεντρώσαμε υλικό από το internet.

ü     Διαβάσαμε ποιήματα του ποιητή και επιλέξαμε αυτά που μας άρεσαν .

ü     Τραγουδήσαμε τα μελοποιημένα ποιήματα που επίσης μας άρεσαν .

ü     Χορέψαμε .

ü     Γράψαμε και εμείς ποιήματα .

ü     Διαλέξαμε και δραματοποιήσαμε ποιήματα.

ü     Μάθαμε για την τεχνική κολλάζ.

ü     Κάναμε ταμπλό , κολλάζ ,αφίσα για τον ποιητή

ü     Δημιουργήσαμε ένα έντυπο από τις πληροφορίες και το υλικό που συλλέξαμε .

 

Φάση  4:     Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας – Αξιολόγηση

 

Συγκεντρώσαμε το υλικό της μελέτης μας και αφού το αξιολογήσαμε το γράψαμε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή , το φωτοτυπήσαμε και δημιουργήσαμε ένα καλαίσθητο έντυπο, που μοιράστηκαν οι μαθητές .

Προγραμματίστηκε και έγινε η παρουσίαση της εργασίας μας , σε ειδική εκδήλωση στο τέλος Απρίλη , παρουσία των μαθητών του σχολείου, του σχολικού συμβούλου ,του διευθυντή,  συναδέλφων του σχολείου και γονέων των μαθητών .Η παρουσίαση περιλάμβανε απαγγελίες ποιημάτων , μελοποιημένα τραγούδια και δραματοποίηση μέρους της εργασίας . 

 

          Εκτίμηση του προγράμματος

Οι μαθητές

ü     Έδειξαν ενδιαφέρον για την ποίηση  και ευαισθητοποιήθηκαν .

ü     Συνειδητοποίησαν την αξία του Οδυσσέα Ελύτη.

ü     Εκφράστηκαν μέσα από τη συμμετοχή τους στη πραγματοποίηση της παρουσίασης και ένιωσαν την υπευθυνότητα για τους  ρόλους και τα καθήκοντα που είχαν αναλάβει.

ü     Ένιωσαν την ικανοποίηση με τη δημιουργία ενός εντύπου και την παρουσίαση της εργασίας τους .

ü     Ένιωσαν  περηφάνια που ζούνε στην Ελλάδα και τους φωτίζει ο ήλιος ο ηλιάτορας .