περιφερειακη
δ/νση
κ. μακεδονιας
1η περιφερεια δ.ε ν.
πελλασ
σχολικοσ συμβουλοσ: Αντώνης Ι. Παππού
δημοτικο σχολειο ριζου
ταξη: ε΄
δασκαλοσ : Αντώνης
Μητσόπουλος
Φάση 1: Προβληματισμός
-Επιλογή θέματος
Η
ελληνική λογοτεχνία έχει να παρουσιάσει πολλούς και σπουδαίους λογοτέχνες
–συγγραφείς . Δυστυχώς όμως στο σχολείο δεν ασχολούμαστε όσο θα έπρεπε . Η
εκπαιδευτική πραγματικότητα δείχνει ότι η λογοτεχνία δεν βρίσκεται στο
επίκεντρο του σχολικού προγράμματος , ενώ απουσιάζει παντελώς η ποίηση .
Ελάχιστα είναι τα ποιήματα που διαβάζουν οι μαθητές στο σχολείο και ελάχιστα
είναι αυτά που γνωρίζουν για τους Έλληνες ποιητές . Με αφορμή το μοναδικό
ποίημα στο α΄ τεύχος της Γλώσσας «Παιδί με το γρατσουνισμένο γόνατο»
αποφάσισε η τάξη να γνωρίσουμε ένα από τους κορυφαίους Έλληνες ποιητές , τον
Οδυσσέα Ελύτη. Να διαβάσουμε ποιήματα του , να τραγουδήσουμε τους στίχους τους,
στην ώρα της μουσικής .
Φάση 2: Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας
Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας
Να αποκτήσουν θετική στάση για
την ποίηση γνωρίζοντας έναν
κορυφαίο Έλληνα ποιητή.
v Γνωστικοί
- Να γνωρίσουν οι μαθητές τη ζωή και το έργο του Οδ. Ελύτη .
-Να συνειδητοποιήσουν τη μεγάλη προσφορά του Οδ. Ελύτη στην πατρίδα μας , με το έργο του .
-Να έρθουν σε επαφή με την ποίηση και να αντιληφθούν
τις ωφέλειες της.
-Να
μάθουν να τραγουδούν τα μελοποιημένα ποιήματα του ποιητή και να
αντιληφθούν την αξία τους σε σχέση με τα τραγούδια που ακούν σήμερα .
-Να μάθουν για το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας , το πόσο σημαντικό είναι για
κάθε λογοτέχνη και τη πατρίδα του.
-Να βιώσουν τους στίχους του ποιητή «τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική»
και να αναλογιστούν το βάρος κληρονομιάς που κουβαλάμε και το καθήκον συνέχειας
της και στις επόμενες γενιές.
v Συμμετοχικοί
-Οι μαθητές συμμετέχουν και συνεργάζονται για την
επιτυχία των στόχων .
-Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και συνηθίζουν να ψάχνουν
πέραν από τα σχολικά τους βιβλία και να αισθάνονται την ικανοποίηση της δικής
τους δημιουργίας
v Κοινωνικοί
-Εργάζονται σε ομάδες και αναπτύσσουν πρωτοβουλίες .
Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας
Αφού συγκεντρώθηκε το υλικό οι μαθητές διάβασαν ποιήματα από την ποιητική συλλογή «Τα ρω του έρωτα» , επέλεξαν αγαπημένα ποιήματα και τα απάγγελναν μέσα στη τάξη .Στην ώρα της μουσικής επίσης ,ακούσαμε και μάθαμε μελοποιημένα τραγούδια του ποιητή . Ακούσαμε «Το Άξιον Εστί»που μελοποίησε ο Μ. Θεοδωράκης , «Το Μονόγραμμα» και τον «Ήλιο τον Ηλιάτορα».Στα πλαίσια της διαθεματικότητας έγινε σύνδεση του Σχεδίου Εργασίας με τη Γλώσσα (φύλλα εργασίας , συγγραφή ποιημάτων, σύνθεση κειμένων για τη μαθητική εφημερίδα μας και την ιστοσελίδα του σχολείου) με τη Γεωγραφία (Οι Έλληνες ένα λαός με μεγάλη ιστορία) και με τα Τεχνικά (κολλάζ)
Χρονοδιάγραμμα
Η
υλοποίηση του προγράμματος άρχισε τον Οκτώβρη του 2003 και ολοκληρώθηκε στα
τέλη Απριλίου του 2004 , με παρουσίαση του προγράμματος .
Φάση 3: Διεξαγωγή δραστηριοτήτων
Για να πετύχουμε τους στόχους
ü
Συγκεντρώσαμε το υλικό από όπου αντλήσαμε τις πληροφορίες.
ü
Επισκεφτήκαμε τη Δημοτική Βιβλιοθήκης Σκύδρας και
δανειστήκαμε τις ποιητικές συλλογές του ποιητή .
ü
Συγκεντρώσαμε υλικό από το internet.
ü
Διαβάσαμε ποιήματα του ποιητή και επιλέξαμε αυτά που
μας άρεσαν .
ü
Τραγουδήσαμε τα μελοποιημένα ποιήματα που επίσης μας
άρεσαν .
ü
Χορέψαμε .
ü
Γράψαμε και εμείς ποιήματα .
ü
Διαλέξαμε και δραματοποιήσαμε ποιήματα.
ü
Μάθαμε για την τεχνική κολλάζ.
ü
Κάναμε ταμπλό , κολλάζ ,αφίσα για τον ποιητή
ü
Δημιουργήσαμε ένα έντυπο από τις πληροφορίες και το
υλικό που συλλέξαμε .
Φάση 4: Περάτωση του Σχεδίου
Εργασίας – Αξιολόγηση
Συγκεντρώσαμε
το υλικό της μελέτης μας και αφού το αξιολογήσαμε το γράψαμε στον ηλεκτρονικό
υπολογιστή , το φωτοτυπήσαμε και δημιουργήσαμε ένα καλαίσθητο έντυπο, που
μοιράστηκαν οι μαθητές .
Προγραμματίστηκε και έγινε η παρουσίαση της εργασίας
μας , σε ειδική εκδήλωση στο τέλος Απρίλη , παρουσία των μαθητών του σχολείου,
του σχολικού συμβούλου ,του διευθυντή,
συναδέλφων του σχολείου και γονέων των μαθητών .Η παρουσίαση περιλάμβανε
απαγγελίες ποιημάτων , μελοποιημένα τραγούδια και δραματοποίηση μέρους της
εργασίας .
Εκτίμηση του προγράμματος
Οι μαθητές
ü
Έδειξαν ενδιαφέρον για την
ποίηση και ευαισθητοποιήθηκαν .
ü
Συνειδητοποίησαν την αξία
του Οδυσσέα Ελύτη.
ü
Εκφράστηκαν μέσα από τη
συμμετοχή τους στη πραγματοποίηση της παρουσίασης και ένιωσαν την υπευθυνότητα
για τους ρόλους και τα καθήκοντα που
είχαν αναλάβει.
ü
Ένιωσαν την ικανοποίηση με
τη δημιουργία ενός εντύπου και την παρουσίαση της εργασίας τους .
ü
Ένιωσαν περηφάνια που ζούνε στην Ελλάδα και τους
φωτίζει ο ήλιος ο ηλιάτορας .