ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

1'' ΠΕΡΙΦ. Δ.Ε. Ν. ΠΕΛΛΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ: Αντώνης Ι. Παππού

 

 

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΩΝ

ΤΑΞΗ: Ε'

ΔΑΣΚΑΛΑ: Ελπίδα Πιστιλίδου

 

 

                Σχέδιο Εργασίας: ''Σεβαστιανά, το χωριό μου''

   

 

    Φάση 1: Προβληματισμός - Επιλογή θέματος

 

    Τα Σεβαστιανά είναι ένα χωριό κοντά στη Σκύδρα, του νομού Πέλλας, του οποίου οι κάτοικοι αντιλαμβανόμενοι την αξία και τη σημασία του λα'ι'κού πολιτισμού διατηρούν τα ήθη και τα έθιμα της ελληνικής παράδοσης.

     Σήμερα που κυριαρχεί μια τάση ομογενοποίησης των πολιτιστικών στοιχείων σε παγκόσμια κλίμακα οι μαθητές μελετώντας την ιστορία του τόπου τους και την εξέλιξη του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού συνειδητοποιούν την εθνική και τοπική ταυτότητά τους.

 

 

              Η επιλογή του θέματος

 

 

    Ύστερα από συζήτηση μέσα στην τάξη, στο πλαίσιο του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης, αποφάσισαν οι μαθητές να γνωρίσουν κατά το δυνατόν τον τόπο τους.

 

 

     Φάση 2: Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

    Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας

 

Να γνωρίσουν οι μαθητές μέσα από την εθιμική ζωή και προφορική παράδοση το πολιτισμικό τους παρελθόν, να μελετήσουν το σύγχρονο τρόπο ζωής τους και να γίνουν συνεχιστές της πολιτιστικής ελληνικής παράδοσης.

 

    Διδακτικοί Στόχοι

·                    Γνωστικοί

-          Να γνωρίσουν από γεωγραφικής άποψης το χωριό τους.      

-          Να κατανοήσουν την εξέλιξη του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού

-          Να μελετήσουν τα ήθη και τα έθιμα, την οργάνωση της κοινωνικής ζωής των                κατοίκων, τις ασχολίες, τα προβλήματα του τόπου τους.

-          Να μάθουν να παίρνουν τις πληροφορίες που χρειάζονται μέσα από τα βιβλία

 

 

·                    Συναισθηματικοί

-          Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε θέματα ιστορίας που έχουν σχέση με την                            

            ιστορία του τόπου τους.

-          Να αισθανθούν υπερήφανοι γνωρίζοντας την εθνική και τοπική ταυτότητά τους και

            να φροντίζουν να τη διατηρήσουν ως μελλοντικοί πολίτες της Ενωμένης Ευρώπης.

 

 

·                    Ψυχοκινητικοί

-            Ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων με δημιουργικές εργασίες, θεατρικό παιχνίδι,      

             μουσική.

 

 

·                    Κοινωνικοί

-           Εργασία σε ομάδες.

-          Ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τους μαθητές

-          Επαφή με την τοπική κοινωνία.

 

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

Ομαδοσυνεργατική

     Οι μαθητές της Ε' τάξης χωρίστικαν σε τρεις ομάδες εργασίας και συνεργάστηκαν για να υλοποιήσουν το σχέδιο εργασίας που ανέλαβαν στην αρχή του σχολικού έτους, ύστερα από δική τους απόφαση.

     Κάθε ομάδα είχε ένα δικό της ντοσιέ με διαφάνειες που εκεί συγκέντρωσε ότι είχε σχέση με το σχέδιο εργασίας.

     Ο ρόλος της δασκάλας ήταν εμψυχωτικός και συντονιστικός.

 

Βοιωματική

     Τα παιδιά συζήτησαν,  προβληματίστηκαν, συγκέντρωσαν πληροφορίες, ήρθαν σε επαφή με τους κατοίκους του χωριού και στο τέλος συστηματοποίησαν την εργασία τους.

 

Διαθεματική

     Διαθεματικότητα σημαίνει η κατά το δυνατόν σφαιρική και διερευνητική προσέγγιση της γνώσης. Έτσι λοιπόν, στο πλαίσιο της διδακτικής αρχής της διαθεματικότητας οι μαθητές ανέτρεξαν στα εγχειρίδια των διαφόρων μαθημάτων του Α.Π. προσπαθώντας να εντοπίσουν σ'αυτά ενότητες σχετικές με το θέμα τους με τελικό σκοπό τους την ενιαιοποίηση της γνώσης.

 

 

     Χρονοδιάγραμα

    Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε το Σεπτέμβρη του 2003 και θα ολοκληρωθεί 21 Μα'ί'ου του 2004.

 

 

 

     Φάση 3: Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων

 

 

    Αποφασίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω ενέργειες και δράσεις:

·                    Ερευνήσαμε διάφορα βιβλία που είχαν σχέση με το θέμα μας.

·                    Οι μαθητές πήραν συνεντεύξεις από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους για το πως ήρθαν να κατοικήσουν στο χωριό, πως ήταν η ζωή στο χωριό παλιότερα και για τις αλλαγές που έχουν παρατηρηθεί στο χωριό τα τελευταία χρόνια.

·                    Συγκέντρωσαν διάφορες συνταγές παραδοσιακών φαγητών ρωτώντας τις μαμάδες και τις γιαγιάδες τους.

·                    Κατέγραψαν έθιμα της περιοχής.

·                    Ήρθαν σε επαφή με τον ποντιακό σύλλογο του χωριού <<Πυρρίχιο>>,

·                    Με τη βοήθεια της γυμνάστριας του σχολείου κυρίας Μαυρίδου Αλεξίας χόρεψαν ποντιακούς χορούς και έμαθαν να τραγουδάνε ποντιακά τραγούδια, συνοδευόμενα από το λυράρη του ποντιακού συλλόγου.

·                    Επισκεφτήκαμε την εκκλησία του χωριού.

·                    Επισκεφτήκαμε το γεωργικό συνεταιρισμό του χωριού και πήραμε συνέντευξη από μέλος του συνεταιρισμού.

·                    Eπισκεφτήκαμε το εργοστάσιο επεξεργασίας σαλιγκαριών <<SALIGAR>>.

·                    Μελετήσαμε τις επαγγελματικές ασχολίες των κατοίκων.

·                    Βγάλαμε φωτογραφίες στο χωριό.

·                    Τα παιδιά ζωγράφισαν το χωριό τους.

·                    Φόρεσαν και παρατήρησαν την παραδοσιακή ενδυμασία της περιοχής.

·                    Προγραμματίσαμε εκδήλωση παρουσίασης του θέματός μας, την ημέρα της μνήμης της γενοκτονίας των Ποντίων,19 Μαίου προσκαλώντας τους κατοίκους του χωριού να την παρακολουθήσουν.

Εκκλησιαστήκαμε την ημέρα της γιορτής <<Κων/ντίνου και Ελένης>>, ημέρας που γιορτάζει η εκκλησία του χωριού και ακολουθεί πανηγύρι.

 

 

    Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος

 

    Οι διαθεματικές εξακτινώσεις και προεκτάσεις του θέματος μας κατα μάθημα του Α.Π. της τάξης μας ήταν.

Η Γλώσσα μου: Καλλιέργεια προφορικής επικοινωνίας και ανάπτυξη λόγου.Κατανόηση κειμένων,καταγραφή συνεντεύξεων. Μελέτη του σχολικού Ανθολογίου.

Τα Μαθηματικά μου: Μελέτη πληθυσμού, έκτασης.

Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή: Μελέτη της κοινωνικής ζωής των ανθρώπων. Η εξέλιξη της ζωής στην κοινότητα.

Θρησκευτικά: Μελετήσαμε το χάρτη που δίδαξαν και μαρτύρησαν οι απόστολοι (σελ.36-37). Διδαχθήκαμε για ένα μάρτυρα του αιώνα μας, το μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσόστομο, σελίδα 68. Γνωρίσαμε την αρχιτεκτονική με την οποία έχτιζαν οι Χριστιανοί και χτίζουν και σήμερα τις εκκλησίες τους, την τεχνική των ψηφιδωτών, της αγιογραφίας, των τοιχογραφιών, την εκκκλησιαστική μικροτεχνίας, τα χειρόγραφα, την ιστορία της βυζαντινής μουσικής και της ψαλτικής τέχνης.

Ιστορία: Οι μαθητές διδαχθήκανε τη βυζαντινή ιστορία και ειδικά το μάθημα το σχετικό με  <<την αυτοκρατορία της Τραπεζούντας>> και το μάθημα  <<της άλωσης της Κων/πολης>>, από τους Τούρκους, που έκανε τους μαθητές να κατανοήσουν την ιστορία του τόπου τους.

Γεωγραφία: Μελετήσαμε στο χάρτη τη θέση του νομού Πέλλας και σε ποια πόλη κοντά είναι τα Σεβαστιανά. Ασχοληθήκαμε με το κλίμα, τη χλωρίδα, την πανίδα του τόπου. Συγκεντρώσαμε στοιχεία για τον πληθυσμό του χωριού, για τα γεωργικά προ'ι'όντα και τη βιομηχανική ανάπτυξη. Επίσης πήραμε σημαντικές πληροφορίες από το κεφάλαιο του βιβλίου << ο ελληνισμός της διασποράς>>.

Φυσική: Μελετήσαμε τα ζώα και τα φυτά του τόπου μας. Ενδιαφερθήκαμε για τη ρύπανση του περιβάλλοντος. Τονίσαμε τις αλλαγές που έφερε στη ζωή των ανθρώπων του χωριού ο ηλεκτρισμός.

Αισθητική Αγωγή: Ζωγραφίσαμε θέματα σχετικά με τη μελέτη μας.

 

 

     Mέσα - Υλικά

    Διδακτικά εγχειρίδια, βιβλία, φωτογραφική μηχανή, μαγνητόφωνο, Η/Υ.

 

Φάση 4: Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας - Αξιολόγηση

 

     Με την ολολήρωση της διερελυνησης του θέματος προγραμματίστηκε και θα γίνει η παρουσίαση από τις μαθητικές ομάδες της τάξης σε συνεργασία με τις τάξεις Δ' και ΣΤ' που είχαν ανάλογο θέμα, στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, στους μαθητές του σχολείου, στους μαθητές του σχολείου τη μια μέρα και την άλλη μέρα στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών καθώς και σε προσκεκλημένους άλλους το απόγευμα, την ημέρα της μνήμης της γενοκτονίας των Ποντίων, μία μέρα πριν από το πραγματοποιούμενο πανηγύρι του χωριού. Στο χώρο της εκδήλωσης θα εκτεθούν οι εργασίες των παιδιών, φωτογραφικό υλικό, χάρτες, ζωγραφιές και λαογραφικό υλικό, καθώς και παραδοσιακά φαγητά του τόπου.

     Το υλικό της έρευνας θα φωτοτυπηθεί, θα γίνει έντυπο και θα μοιραστεί σε κάθε παιδί.

 

     Εκτίμηση του προγράμματος

·                    Οι μαθητές γνώρισαν την ιστορία του τόπου τους.

·                    Ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος.

·                    Έμαθαν να συνεργάζονται μεταξύ τους.

·                    Εκφράστηκαν μέσα από την ποίηση, τη ζωγραφική, το τραγούδι, το χορό.

·                    Εμπλουτίστηκε το λεξιλόγιο τους και ανέπτυξαν την ικανότητα τους στην παραγωγή γραπτού λόγου.