ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

1Η ΠΕΡΙΦ. Δ. Ε. Ν. ΠΕΛΛΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ:  Αντώνης Ι. Παππού

 

5ο ΔΗΜΟΤ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΔΕΣΣΑΣ

ΤΑΞΗ : Γ΄

ΔΑΣΚΑΛΑ: Μαυράκη Βασιλεία

 

Σχέδιο Εργασίας: “ ΟΙ ΔΩΔΕΚΑ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ”

 

Φάση 1: Προβληματισμός – Επιλογή Θέματος

 

Με αφορμή τα αντίστοιχα κεφάλαια από το σχολικό εγχειρίδιο ΄΄ Ιστορία Γ΄ Τάξης ΄΄ που αναφέρονται στους Ολύμπιους Θεούς και στους Μύθους που πλάστηκαν γύρω από αυτούς, οι μαθητές ενδιαφέρθηκαν να μάθουν περισσότερα για την πολυθεϊστική θρησκεία των Αρχαίων Ελλήνων, τον τρόπο λατρείας, τη μυθοπλασία που συνοδεύει το δωδεκάθεο, καθώς και τις αντιλήψεις περί Θεών ( προσωπικότητα, χαρακτήρας και ήθος ) που επικρατούσαν στους κοινούς θνητούς της εποχής εκείνης.

 

Η επιλογή του θέματος

 

Στα πλαίσια του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης, μετά από σχετική συζήτηση με τους μαθητές της τάξης, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το Θέμα ‘’Οι δώδεκα Θεοί του Ολύμπου’’ μιας και η επιθυμία των μαθητών υπήρξε καθολική.

 

Φάση 2 : Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας

 

Ο σκοπός του σχεδίου εργασίας που διαπραγματευτήκαμε έχει διαθεματικό προσανατολισμό και γενικά μπορούμε να πούμε ότι είναι η διερεύνηση του ιστορικού παρελθόντος, της κοινωνίας του χθες, η εξελικτική πορεία της, καθώς και η  ανακάλυψη της πραγματικότητας που μας περιβάλλει ( αρχαιότητες ).

 

Διδακτικοί Στόχοι

 

-         Να εξοικειωθούν οι μαθητές με ερευνητικές διαδικασίες.

-         Να καλλιεργήσουν τον  προφορικό και γραπτό λόγο καθώς και την ακρόαση.

-         Να εξοικειωθούν με τη διάσταση του χρόνου.

-         Να αναπτύξουν το ενδιαφέρον τους για την ελληνική μυθολογία.

-         Να αντιληφθούν και να εκτιμήσουν τον πολιτισμό του παρελθόντος.

-         Να γνωρίσουν την επίδραση της αρχαιοελληνικής θρησκείας στις επιστήμες, στα γράμματα, στην τέχνη, στα ήθη και έθιμα του σήμερα.

-         Να αποκτήσουν συνείδηση της πολιτιστικής και πολιτισμικής κληρονομιάς τους.

-         Να ευαισθητοποιηθούν ως προς τη διάσωση των αρχαιοτήτων που μας περιβάλλουν.

-         Να καλλιεργήσουν τα πολιτιστικά και αισθητικά τους κριτήρια συνειδητοποιώντας ότι άνθρωποι και περιβάλλον (πολιτιστικό, κοινωνικό, κ.λ.π.) εξελίσσονται ταυτόχρονα.

-         Να ανακαλύψουν τις δημιουργικές τους ικανότητες και να αναπτύξουν νέες μορφές έκφρασης όπως θέατρο, μουσική, χορός, ζωγραφική.

-         Εργασία σε ομάδες.(παραγωγή ομαδικού υλικού).

-         Συνεργασία ομάδων( παραγωγή διομαδικού υλικού).

-         Ανάπτυξη κοινωνικότητας των μαθητών (ομαδικά, διομαδικά).

-         Ενίσχυση αυτοεκτίμησης.

-         Ανάπτυξη πρωτοβουλιών.

 

Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

Ομαδοσυνεργατική

 

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας μικτής ικανότητας και εργάστηκαν μαζί για τη διαμόρφωση του σχεδίου εργασίας και την υλοποίηση των δραστηριοτήτων τους.

Συγκροτήθηκαν συνολικά έξι ομάδες των έξι ατόμων η κάθε μία. Κάθε ομάδα όρισε το γραμματέα της ο οποίος ανέλαβε να καταγράφει οτιδήποτε είχε σχέση με το σχέδιο εργασίας. Το ρόλο του γραμματέα ανάλαβαν εκ περιτροπής όλα τα μέλη της ομάδος.

Όσον αφορά τις διομαδικές δραστηριότητες, κάθε φορά οριζόταν γραμματέας από διαφορετική ομάδα.

Ο ρόλος της Δασκάλας ήταν συμβουλευτικός, συντονιστικός και εμψυχωτικός.

 

     Βιωματική

 

Οι μαθητές μετά από προβληματισμό, συζήτηση, έρευνα, συγκέντρωση και συστηματοποίηση πληροφοριών, δραστηριότητες, κατέληξαν σε συμπεράσματα που τους βοήθησαν να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση της θρησκείας του δωδεκάθεου στη ζωή των αρχαίων Ελλήνων, τους δεσμούς διασύνδεσης αρχαίου και νέου κόσμου.

 

Διαθεματική

 

 

Το θέμα του σχεδίου εργασίας εξακτινώθηκε και σε άλλα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος και συνδέθηκε με αυτά στην προοπτική ενοποίησης της κατακερματισμένης γνώσης σε μια ολότητα, αφού προηγουμένως διεξήχθη έρευνα σε όλα τα σχολικά εγχειρίδια, στη σχολική βιβλιοθήκη, στις οικιακές βιβλιοθήκες, στο διαδίκτυο…για ανεύρεση και εντοπισμό ενοτήτων και υλικού σχετικά με το θέμα.

 

Χρονοδιάγραμμα

 

     Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε τον Ιανουάριο του 2004 και ολοκληρώθηκε στα τέλη Μαΐου 2004.

 

Φάση 3: Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων

 

Οι δραστηριότητες ήταν πολύπλευρες και όλη η διαδικασία είχε ερευνητική, γνωστική, κοινωνική και καλλιτεχνική διάσταση.

·        Αρχικά ερευνήσαμε τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας και ο καθένας τη βιβλιοθήκη του σπιτιού του για βιβλία, περιοδικά,  εφημερίδες που είχαν σχέση με το θέμα.

·        Παρακολουθήσαμε βιντεοταινία της Εκπαιδευτικής τηλεόρασης σχετική με το θέμα του σχεδίου εργασίας.

·        Συγκεντρώσαμε φωτογραφικό υλικό.

·        Συγκεντρώσαμε μύθους σχετικούς με το θέμα.

·        Αναζητήσαμε επιστημονική ορολογία που αποδίδεται με ονόματα θεών (π.χ. ηλιακό σύστημα πλανήτες, αγροτικά προγράμματα).

·        Συνθέσαμε από ένα τετράστιχο ποιηματάκι που είχε σχέση με το όνομα της κάθε ομάδας.

·        Κατασκευάσαμε ακροστιχίδες ομαδικές και διομαδικές με ονόματα των θεών.

·        Αναγνωρίσαμε τα χαρακτηριστικά του κάθε θεού από εικόνες, ζωγραφίσαμε τους θεούς.

·        Τοποθετήσαμε τους θεούς του Ολύμπου στη σημερινή εποχή προσδίδοντάς τους επαγγέλματα ανάλογα με την προσωπικότητά τους και παρατσούκλια.

·        Συνθέσαμε διομαδικό (όλες οι ομάδες) ποίημα εφτά στροφών το οποίο και μελοποιήσαμε.

·        Δραματοποιήσαμε διάφορα επεισόδια από τη ζωή των θεών( η αρπαγή της Περσεφόνης, η διάσωση του Δία, η Δάφνη και ο Απόλλωνας, το μήλο της Έριδος κ.λ.π.)

·        Προσεγγίσαμε ενδυματολογικά το θέμα δημιουργώντας αρχαία ενδύματα, στολίδια, εργαλεία κ.λ.π. τα οποία και χρησιμοποιήσαμε στις θεατρικές μας αναζητήσεις.

 

Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος

 

Οι διαθεματικές εξακτινώσεις του θέματος κατά μάθημα του Α. Π. της τάξης μας ήταν οι παρακάτω:

     Η Γλώσσα μου: Καλλιέργεια γραπτού, προφορικού λόγου, ακρόασης, κατανόηση και διερεύνηση κειμένων, παραγωγή γραπτού λόγου, ακροστιχίδων, σταυρολέξων, ποιημάτων, δραματικών κειμένων κ.λ.π.

     Τα Μαθηματικά μου: Τα διάφορα προβλήματα (των τεσσάρων πράξεων) προσαρμόστηκαν στο θεματολόγιο του σχεδίου εργασίας και έγινε πιο ευχάριστη η επίλυσή τους.

     Εμείς και ο Κόσμος: Οι εποχές του χρόνου, οι ασχολίες των κατοίκων, το ηλιακό σύστημα, οι πλανήτες και οι δορυφόροι, ο Όλυμπος (η θέση του στον ελλαδικό χώρο, η μορφολογία του εδάφους,  οι κορυφές κ.λ.π.) συσχετίστηκαν με το θέμα μας.

     Ιστορία: Μεγάλο μέρος του υλικού αντλήθηκε από το σχολικό εγχειρίδιο.

     Αισθητική Αγωγή: Ζωγραφίσαμε τους θεούς καθώς και επεισόδια από τη ζωή τους. Κατασκευάσαμε από ξύλο και χαρτόνι στολίδια και εργαλεία και από ύφασμα αρχαίες φορεσιές. Συνθέσαμε πρωτότυπο τραγούδι και παίξαμε θέατρο παριστάνοντας θεούς, θεότητες, θνητούς, ήρωες.

Αγγλικά: Συνεργαστήκαμε με την Εκπαιδευτικό Αγγλικής Γλώσσας του Σχολείου μας κ. Αδαμίδου Ελπίδα και μεταφέραμε κομμάτια του υλικού που συγκεντρώθηκε και καταγράφηκε στην Αγγλική γλώσσα. Δημιουργήσαμε επίσης και Σταυρόλεξο στην Αγγλική γλώσσα.

Φυσική Αγωγή: Συνεργαστήκαμε και με τον εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής κ. Χατζηγιάννη Χρήστο για την αναπαράσταση του αρχαίου αθλήματος της Τοξοβολίας.

 

Μέσα – Υλικά

 

Εγκυκλοπαίδειες, σχολικά εγχειρίδια, βιβλία, διαφημιστικό υλικό, βίντεο, τηλεόραση, ηλεκτρονικός υπολογιστής, διαδίκτυο, ηλεκτρονικές εικόνες και προγράμματα, φωτογραφική μηχανή, βιντεοκάμερα.

 

Φάση 4: Περάτωση του σχεδίου εργασίας - Αξιολόγηση

 

Με την ολοκλήρωση της διερεύνησης του θέματος και της συστηματοποίησης των προϊόντων της έρευνας και της μελέτης προγραμματίστηκε και πραγματοποιήθηκε η παρουσίασή του από τους μαθητές της τάξης στους άλλους μαθητές του σχολείου μας και στους γονείς και κηδεμόνες σε ειδική εκδήλωση που έγινε στην αίθουσα τελετών του σχολείου μας μέσα από μια πρωτότυπη θεατρική παράσταση στην οποία ενσωματώθηκαν και οι εργασίες των παιδιών. Παράλληλα στο χώρο εκδήλωσης εκτέθηκαν και οι εργασίες των παιδιών σε ειδικούς πίνακες.

Συστηματοποιήσαμε και συγκεντρώσαμε το υλικό μας, το φωτοτυπήσαμε, το θερμοκολλήσαμε και δημιουργήσαμε από ένα βιβλίο για κάθε μαθητή.

Αξιολογήσαμε ως επιτυχή την όλη δράση μιας και επιτεύχθηκαν οι προσδοκώμενοι στόχοι και εκφράσαμε την ικανοποίησή μας για το όλο αποτέλεσμα.

    Εκτίμηση του προγράμματος.