Περιφερειακη Δ/νση Κ. Μακεδονιασ

1η Περιφ. Δ. Ε. Ν. Πελλασ

Σχολικοσ Συμβουλοσ:    Αντώνης Ι. Παππού

 

5ο Δημοτ. Σχολειο Εδεσσασ

Ταξη:                 Δ΄

Δασκαλοσ:      Αντώνης Πασαλιμανιώτης

 

Σχέδιο Εργασίας: «ΤΑ ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ»

 

    Φάση  1:  Προβληματισμός- Επιλογή θέματος

 

     Σύννεφα! Σύννεφα! Νύχτα και μέρα

     πώς ταξιδεύετε με τον αγέρα!

 

      Ένα από τα πρώτα μαθήματα στο μάθημα της Γλώσσας ήταν το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου «Σύννεφα». Οι εναλλαγές, οι κινήσεις και οι μεταβολές τους προβλημάτισαν τους μαθητές. Μετά από σχετική συζήτηση και στο πλαίσιο του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε συστηματικά με το θέμα «Τα καιρικά φαινόμενα».

 

    Φάση   2:  Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας

 

    Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας

 

     Να γνωρίσουν καλύτερα οι μαθητές τα καιρικά φαινόμενα και γενικά τα περιβαλλοντικά προβλήματα και να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση.

 

    Διδακτικοί στόχοι

 

·      Γνωστικοί

          Να γνωρίσουν οι μαθητές καλύτερα τα καιρικά φαινόμενα.

          Να μάθουν να διαχωρίζουν τις έννοιες καιρός και κλίμα.

          Να παρατηρούν και  να καταγράφουν στοιχεία και μετρήσεις των κλιματικών στοιχείων: θερμοκρασία, ύψος βροχόπτωσης κτλ.

          Να εξοικειωθούν με διαδικασίες της επιστημονικής μεθοδολογίας μέσα από        μελέτη βιβλιογραφίας και δραστηριότητες.

          Να αξιοποιούν τις πληροφορίες των δελτίων πρόγνωσης του καιρού, όπως παρουσιάζονται στα ΜΜΕ.

·      Συναισθηματικοί

          Να ευαισθητοποιηθούν και να ενεργοποιηθούν σε θέματα προστασίας της ατμόσφαιρας

          Να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση

 

·      Ψυχοκινητικοί

     Ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων με δημιουργικές εργασίες, θεατρικό παιχνίδι, μουσική, κατασκευές.

·      Κοινωνικοί

              Να καλλιεργούν πνεύμα συνεργασίας και υπευθυνότητας

              Ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τους μαθητές

 

    Μέθοδοι υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας

 

    Ομαδοσυνεργατική

 

     Οι μαθητές της τάξης χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και εργάστηκαν συνεργατικά στη λήψη αποφάσεων και την υλοποίηση των δραστηριοτήτων τους.

     Ο ρόλος του δασκάλου ήταν συντονιστικός και εμψυχωτικός.

 

     Βιωματική

 

     Οι μαθητές μέσα από συζήτηση, έρευνα και συγκέντρωση πληροφοριών, κατέληξαν σε συμπεράσματα και πρότειναν τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων.

 

     Διαθεματική

 

     Οι μαθητές, στα πλαίσια της διδακτικής αρχής της διαθεματικότητας, συνέδεσαν το θέμα με άλλα μαθήματα του Α.Π.και καλλιέργησαν τις δεξιότητές τους.

 

     Χρονοδιάγραμμα

 

    Η υλοποίηση του προγράμματος άρχισε το Σεπτέμβρη του 2003 και ολοκληρώθηκε στα τέλη Απριλίου του 2004.

 

     Φάση  3:   Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων

 

     Αποφασίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω ενέργειες και δράσεις:

·      Ερευνήσαμε τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας κι ο καθένας του σπιτιού του για βιβλία, περιοδικά ή εφημερίδες που έχουν σχέση με το θέμα μας, κάναμε χρήση του Ίντερνετ και τα παρουσιάσαμε στην τάξη.

·      Βρήκαμε τραγούδια που αναφέρονται στα καιρικά φαινόμενα.

·      Φτιάξαμε σήματα για κάθε ομάδα και τα πλαστικοποιήσαμε.

·      Πήραμε συνεντεύξεις από τους παππούδες και τις γιαγιάδες για ένα έντονο καιρικό φαινόμενο που θυμούνται και τι συνέπειες είχε.

·      Παρακολουθήσαμε στην αυλή του σχολείου μας για 14 ημέρες και καταγράψαμε σε πίνακα τη θερμοκρασία και τη διεύθυνση του ανέμου.

·      Κατασκευάσαμε ανεμοδείχτη, ανεμόμετρο και βροχόμετρο.

·      Δημιουργήσαμε ατομικές και ομαδικές ζωγραφιές εμπνευσμένες από το θέμα.

·      Παρουσιάσαμε διάφορα δελτία καιρού και χάρτες από εφημερίδες.

·      Ακούσαμε από CD τους ήχους του νερού.

·      Διαβάσαμε και είδαμε φωτογραφίες της «Εδεσσαϊκής» για την πλημμύρα στην Έδεσσα το Νοέμβρη του 1979.

·      Επισκεφτήκαμε το φράγμα του Εδεσσαίου που έσπασε.

·      Βρήκαμε ένα μικρό θεατρικό σχετικό με το θέμα και το παρουσιάσαμε .

 

    Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος

 

     Οι διαθεματικές εξακτινώσεις και προεκτάσεις του θέματός μας κατά μάθημα του Α.Π. των τάξεών μας ήταν οι παρακάτω:

Η Γλώσσα μου:Αξιοποίηση του ποιήματος «Σύννεφα» του Ζ.Παπαντωνίου στο 1ο τεύχος.

Εμείς και ο κόσμος: Οι διδακτικές ενότητες «Ο καιρός και το κλίμα» και «Τι κλίμα έχουμε στην Ελλάδα» μας βοήθησαν να κατανοήσουμε τη διαφορά του καιρού από το κλίμα.

Ιστορία: Πώς οι καιρικές συνθήκες επηρέασαν τους πολέμους (περσικοί πόλεμοι, πελοποννησιακός πόλεμος).

Αγγλικά: Οι μαθητές έμαθαν τις ονομασίες των καιρικών φαινομένων και ζωγράφισαν.

Αισθητική Αγωγή: Οι μαθητές ζωγράφισαν (ομαδικά και ατομικά) με διάφορα υλικά τα καιρικά φαινόμενα και κατασκεύασαν ανεμοδείχτη, ανεμόμετρο και βροχόμετρο.

 

     Μέσα-Υλικά

 

     Εγκυκλοπαίδειες, βιβλία.διδακτικά εγχειρίδια, εφημερίδες, περιοδικά,φωτογραφική μηχανή, Η/Υ, Διαδίκτυο.

 

     Φάση 4:    Περάτωση του Σχεδίου Εργασίας-Αξιολόγηση

 

     Με την ολοκλήρωση της διερεύνησης του θέματος, προγραμματίστηκε και έγινε η παρουσίασή του στους άλλους μαθητές του σχολείου μας και στους γονείς και κηδεμόνες σε ειδική εκδήλωση στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου μας. Παράλληλα στο χώρο της εκδήλωσης εκτέθηκαν οι εργασίες των μαθητών (ζωγραφιές, φωτογραφίες, κατασκευές).

     Συστηματοποιήσαμε και συγκεντρώσαμε όλο το υλικό της έρευνας, το φωτοτυπήσαμε και συγκροτήσαμε το φάκελο του κάθε μαθητή (έντυπο θέματος).

     Στο τέλος επιχειρήθηκε η αξιολόγηση της όλης δράσης με στόχο την εξέταση επίτευξης των επιδιωκόμενων στόχων του Σχεδίου Εργασίας. Επισημάνθηκαν οι επιτυχίες και οι αποκλίσεις (αδιαφορία ορισμένων μαθητών, έλλειψη μέσων κά.).

 

     Εκτίμηση του προγράμματος

 

    Οι μαθητές:

·      Έμαθαν να εργάζονται σε ομάδες

·      Ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα προστασίας της ατμόσφαιρας

·      Εκφράστηκαν μέσα από την ανάληψη διάφορων ρόλων τόσο κατά την επεξεργασία του θέματος, όσο και κατά την παρουσίασή του στις άλλες τάξεις και στους γονείς.

·      Ένιωσαν την ικανοποίηση του δημιουργού με την κατασκευή των οργάνων και με τη σύνθεση του μαθητικού φακέλου του θέματος (εντύπου).

·      Εμπλουτίστηκε το λεξιλόγιό τους και εμπέδωσαν την ικανότητά τους στην παραγωγή γραπτού λόγου.